chok dee Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Michael Heer - WaarBenJij.nu chok dee Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Michael Heer - WaarBenJij.nu

chok dee Bangkok

Door: mikey

Blijf op de hoogte en volg Michael

11 December 2007 | Thailand, Bangkok

Zo, na het vrolijke sinterklaasfeest vol snoepgoed zijn jullie weer goed
voldaan in ons verwen landje. Er is een hoop gebeurd de laatste week. Eerst
werd ik geconfronteerd met naar nieuws van een goede vriend, vervolgens naar nieuws van een goede vriendin en alsof het nog niet genoeg was het overlijden van Tom, een 20 jarige jongen die
het gevecht tegen kanker niet kon winnen. Dit in 3 dagen hakte er flink in
en zet je toch aan het denken...en met het klooster vers in het
achterhoofd...echt blij dat ik bekende dierbare mensen kon treffen na een
lange tijd alleen.
Ik hak een beetje in het verslag want anders wordt het echt te lang. Na het
klooster krijg ik weer de kans te wennen aan het dagelijks leven in Chiang
Mai. De dames van de massage school zijn blij en trots dat ik het heb
volbracht en als dank nemen ze me mee naar een Mokata. Een thaise bbq. We
arriveren in een zaal met houten bankjes waar denk wel 500 man in kunnen.
Lange tafels met eten, vlees, vis, visballen, gamba's en schelpen, soort
kleine mossels lijkt wel, groente, bapao, sushi, gebak, ijs, echt van alles.
zoveel je wilt... Op je tafel staat een pot met hete kolen met een ovale
deksel erop. Deze is deels gevuld met water. Op het droge gedeelte het vlees
en in het water de vis en groente. Vind het helemaal super, leuke sfeer,
denk 10 farang en de rest thai. En lachen met ze. Ze houden echt van een
geintje en wat is het opvallend hoeveel deze mensen lachen. Daarna brengen
we nog steeds rijdend in het 29 jarige rammelbakkie, Laa naar huis, woont een
kwartier rijden en wat is dit toch eigenlijk nog een grote stad. Gaan even
huisje in waar ze met haar man woont. Het is echt niet veel. Tralies/hek als
deur, kamer, maar geen meubels, je ziet aan de afdrukken op de muur waar ze
met hun hoofd zitten, zitten dus op de grond.
Dagje erna vroeg op, wat stoeien met mediteren, stevig amerikaans ontbijt om
de hoek. Dan word ik opgehaald voor Thaise kookles. Zijn maar met zn 2en.
Samen met zwitserse vrouw. Gids is chef kok, die snapt het wel, zeker,
vriendelijk en met humor. Gaan de markt op, legt tal van dingen uit over de
thaise curries, de pepers, de kleur en de sterkte. De eggplant, waarvan ik
steeds dacht dat het iets van een ei was...Daarna rijden we naar zijn huis,
een plaatsje of wijk waar hij woont en zijn school heeft aangebouwd. Hier
wonen ook veel buitenlanders. Mooie huizen voor weinig...We bereiden diverse
dingen voor en dat is Thai. Voorbereiden, bijna alle gerechten zijn daarna in 5 minuten te bereiden. Leer snel snijden zonder wat dingen te verliezen en knoflook te slaan. Dan bakken we de gerechten, met vlammen van ruim meter, thuis maar niet doen, maak ik sour&sweet vegetables, soep, pad thai, red curry en sticky rice met mango. Erg lekker allemaal en leuk om te doen.
Doggybag om wat mee te nemen, heb ik alvast diner..
Had tal van leuke foto's van dit net als het klooster..maar om de een of andere wazige reden is mijn camera allemaal fotos gaan maken met een hart er om heen..liefde dus...voor alles kennelijke..maar niet echt meer iets te herkennen....
Dagje erna ontbijtje, uitchecken en dan ga ik naar een park in Chiang
Mai.Heerlijk zonnetje, uurtje mediteren op een matje van 10B in het gras,
schrijf wat. Om half 3 ben ik op het treinstation waar ik op de trein stap
richting Bangkok. simpele trein, lijkt eerst op alleen zit trein, maar na het eten wordt de wagon omgebouwd. S'avonds doe ik een drankje in de restauratie
wagen, goed dat je de keuken ziet na het eten...Apart te zien hoe de verschillende treinstellen eruit zien, hoe het geheel beweegt en zich voort beweegt. En de infrastructuur, enkel spoor naar Bangkok...en de bielsen en rails...wow das toch andere kwaliteit dan bij ons. Raak in wagon aan de klets met oudere amerikaan.
Weet en vertelt veel over de geschiedenis, die kan zo meedoen aan de
triviant spellen in de bar in Chiang Mai. Daarna mijn opgemaakte bedje in
waar ik bewegend op het ritme van de rails met opgevouwen benen lekker
slaap.
05.00 uur word ik wakker. We rijden Bangkok in, duurt nog uur voordat we het
centraal station bereiken. Neem een bakkie, koop plattegrond en kijk eens waar ik naar toe zal gaan. Kies voor backpack area Khao San. Bezoek wat guesthouses..das niks, das te duur, das vol.. he, das net een cel, maar tja voor 1 nachtje.. Douchen, internet en dan op naar Karin en Timo. Pff druk op de weg en ander deel van de stad. laatste stuk loop ik maar want de tuk tuk komt er niet doorheen. Sta voor mega hotel, luxe, 25 verdiepingen, erg mooi... alles met knopjes en afstand bediening..ffies mee spelen..wat een contrast met mijn cel zeg..wat een geld moeten die 2 hebben :-D. Heerlijk om Kaatje en Timo te zien. Kletsen in de koelcel van het hotel bij onder het genot van een fruitsapje en daarna nemen ze me mee de stad in. Timo is hier al eerder geweest. Gaan met bovengrondse metro naar rivier, waar we op boot stappen en sight seeing doen. Bangkok is mega. Hele populatie van NL in 1 stad... Van grote hoge mooie gebouwen, highway die hier ook echt high boven de grond gebouwd is, met daaronder dan van golfplaten huisjes waar mensen in wonen. Mega veel taxi's (roze) en opvallend weinig vrachtwagens. Doen lunch op marktje en lopen dan richting mijn guesthouse. Ze nemen een kijkje in mijn cel en strijken dan neer in Lounge bar. Plots zie ik bekend gezicht langs lopen. Het is kiwi girl Sindy die ik in Laos ontmoet heb. Ze herkent me niet met standje tondeuze 1..we schakelen over op engels en ze doet een biertje mee. Dan kleden we allen om en nemen ze me mee..verrassing...We gaan naar hoog gebouw waar op 61e verdieping Vertigo is, een open lucht bar en restaurant op het dak. Wowie, wat een mega uitzicht over deze mega stad. We nemen een mochito...en die betalen ze voor die arme backpacker..de lieverds....Kletsen daar lekker verder en bezoeken ook nog even de night bazaar waar Kaatje haar onderhandeling taktieken op de proef stelt. Hierna scheiden onze wegen helaas en stappen we in verschillende taxi's naar elk een verschillend deel van deze grote stad. Heerlijke dag en ik merk dat het me heel goed doet dierbare mensen te hebben gezien. Ik realiseer me dat ik dat toch wel gemist hebt...de einzelganger...
Dag erna vroeg op, check uit en weer in in ander guesthouse, tip Timo, koud water deze, zal Ruud leuk vinden :-p Want vandaag komt Ruud en daar heb ik echt zin in. Moet zelfs opschieten, beetje krap en nog haast ook..ik haat het. Te laat op het vliegveld (30 km verder)..maar hij heeft 2 uur vertraging blijkt bij aankomst..weer eens stress om nix..grappig het vliegtuig waar Ruud mee komt, daar gaan Timo en Karin mee naar huis, dus zoek de balie af of ik hun nog zie en de starbucks toko's waar ik ze wel verwacht..ik vind ze niet.
Neem zelf een bakkie. schrijf wat, tegen kwart over 12 naar aankomsthal, blijkt dat vliegtuig 11:30 al is geland...ohhhh...loop de lange aankomsthal in flink tempo tussen de kleine mensjes door... en plots zie ik dat ook wat kleine mannetje achter me hijgend staan...rende met zn spullen al ffies achter me aan..haha...Super zeg om Ruud te zien. Pakken de bus naar de stad en kletsen lekker bij. Doen lunch en plots is het al half 4...shit, moet nog naar de immigratie dienst, visa ellende. duiken taxi in en die zegt dat ie het misschien net haalt...kwart over 4 bij immigratie dienst, nog een kwartier...snel overkant kopie maken paspoort, pasfoto en terug formulier invullen. Ik reken af en plots begrijp ik dat ik mijn visa maar voor 7 dagen kan verlengen...wat heb ik daar nu aan...Vraag mijn geld terug en kom er dus niet onderuit...500B boete per dag loop ik op leeg dus...een visa run naar Cambodja. We lopen terug via een park, onderweg een massage, doen wat barretjes aan en dan slapie doen.
Volgende dag staan we rustig op en voordat we het weten is het al 12 uur...Toch wel wat dingen te doen vandaag. Pak taxi naar Malaysian Air, ticket verlengen. Dit blijkt niet gemakkelijk, blijkt 4 maands ticket en is toestemming nodig van Amsterdam, dit wordt nog een uitdaging.... Daarna taxi naar...jawel..Pentax service center. Das zoeken, hele lange straat in mega gebouw. En ja hoor, na 10 weken gaat het dan gebeuren, een nieuw LCD, probeer het via garantie, maar dat lukt niet. Krijg toch 500 B korting en nog 10% korting boven op, heel vriendelijk en 2 uur later zie ik weer licht door het apparaatje.. jippie.. In de tussentijd zijn we voor Ruud naar een maatpak winkel gegaan. Een tip van een collega van hem, toevallig aan de overkant.. Tijdje stoffen kijken en onderhandelen. Hij koopt 2 mooie pakken. Stappen op bovengrondse metro en op de boot die ik met Kaatje ook gedaan had. Bezoeken tempel en wandelen via de mooi versierde straten, vol lichtjes voor de 80e verjaardag van de koning morgen.En tja, Ruud is er, bezoeken lounge tent en bezoeken ping pong show...errug moeten lachen enne daar ga ik maar niet op in :-p
Dag erna ik vroeg op, hier splitsen onze wegen even, vroege bus naar Cambodja voor Visa run. Terwijl Ruud ligt te pitten zit ik 4 uur in de bus. Loopt allemaal niet zo voorspoedig, half 1 bij een of ander tentje 5 km voor de grens. paspoort afgeven en formulier invullen. 1200B betalen terwijl maar 700 visa is..Dit is scam, maar we (bus vol) hebben geen keus. Krijg X op shirt geplakt dat ik weer terug ga naar Bangkok en niet doorga naar Siem Raep. Moet wel even 300 B in paspoort stoppen anders duurt het in Cambodja 1,5 uur voordat ik stempel heb...Nog niet eens de grens over en de corruptie komt je al tegemoet. Dus stempel Thailand uit, Cambodja 10 min 2 stempels en weer de rij in voor Thailand grens. Nog nooit grens overgang gezien als dit. Echt een dichte grens met zone van 250 m ertussen..van wie is dit...hier zitten tal van casino's... hier kom je echt niet zo maar de grens over. Denk eraan hoe het is als vluchteling...das toch een heel ander beeld op mijn ideeen daarvan.. Zie ook mensen met karren slepen, bedelende kinderen. Bij terugkomst thaise grens krijg ik geen kaartje voor bus, duurde toch langer en bus is weg en andere vol...Das lekker... Ga maar zitten en schrijf wat, helemaal niks te zeggen over deze situatie. Na uurtje komt er een VIP bus met allemaal oude thaise mensen erin. Die hebben bezoek gebracht aan casino en
met deze luxe kar knallen we terug naar Bangkok. Ik mis het vuurwerk van de koning en de laatste straten bij Khao San buurt stap ik uit taxi want alles staat stil hier. wat een drukte.. Het is inmiddels 21uur...lekkere dag...bus bus en nog eens bus..Ruudje is net op kamer, samen duiken we bar in. Ruud heeft wel wat meegepikt van de verjaardag, maar het was zo vol dat het niet echt beleefd kon worden. Daarna belanden we in een Thaise disco, leuke sfeer en dansen er met onze europese pasjes op los...en das heel anders dan die van hun.
Hier laat ik het maar eventjes bij. Inmiddels zijn we op Ko Lanta, morgen boot naar Phuket en daarna wat eiland hoppen. Ik heb nog een verhaal over 3 dagen Pattaya, waar we naar 3 dagen echt weg moesten want we trokken het niet meer..ongelooflijk wat we daar hebben meegemaakt en nog nooit zoiets bizars gezien in mijn leven... Later deze week zal ik een uurtje zoeken om deze te posten....liefs vanuit inmiddels wisselvallig zuid thailand van Luut en Mie zoals ze ons hier noemen.

• 11 December 2007 - 07:13

Samantha En Arie:

Wat fijn voor je dat Ruud inmiddels is aangekomen denk best fijn als je even weer gewoon lekker kan kletsen met iemand en zeker iemand die je zo goed kent. Geniet er lekker van met z´n 2 daar en ben benieuwd hoe ze daar de kerst ook vieren...Ben ook benieuwd naar de foto´s van jullie!

Gr van ons

• 11 December 2007 - 20:13

Kaatje:

He Mikey!! Wat een super dag was het in Bangkok met zijn drietjes. Het was echt de superafsluiting van onze vakantie. Echt heel leuk om je weer gezien gehad en mis je nu echt wel een beetje hoor!! Maar geniet nog even want ik zit weer midden in het normale leven, blehhhh. Ik wil weer lekker door die gave stad Bangkok slenteren en lekker met je kletsen. Ik zal je van het weekend even een langere mail sturen. Geniet nog lekker en als je weer terug bent, gaan we heerlijk Thais koken en....daarna een potje pokeren, hihihi!!

Geniet er van en hele dikke kussen van mij en natuurlijk ook van Timo

• 20 December 2007 - 13:03

Andrea:

Ho, ho .....
    Merry X-mas daar ver weg en alles wat je maar mag wensen voor het nieuwe jaar. Heb iedereen dit jaar een steen gestuurd met de boodschap: "een steengoed 2008" maar dat valt niet mee richting uw adres Mr. Monk. Het hele kerstgedoe zal wel aan je voorbij gaan, maar ik moest toch even aan je denken. Dit jaar aan Mierikswortel geen gebrek daar....
    Ga zo mijn schaatsen opzoeken. Het is prachtig in Nederland. Het vriest! Alle bomen zijn wit van de vorst en heel voorzichtig wagen mensen zich op het ijs. Ik krijg daar altijd zo'n joepie gevoel van. Eindelijk die Noren weer uit het vet en op natuurijs schaatsen!!!!
    Toedeloe,
    ijsknuffels uit Holland....

• 20 December 2007 - 14:11

Sabrina & Patrick:

Hey Mikey,
    Leuk voor je dat Ruud er nu is. Het is toch leuker om samen met iemand kerst te vieren.
    We houden je in de gaten en alvast hele fijne dagen!

X Patrick, Sabrina en Noëlle

• 20 December 2007 - 18:20

Andrea:

Alleen om je even een beetje heimwee te laten krijgen. Krakend ijs, brrrr echt spannend om daar over heen te glijden. Fantastisch. Joepie gevoel overal. Wit gras en witte bomen. Gelukkig genoeg leuke schaatsmannen om me uit een wak te redden.(Dont't worry, blijf op het rechte pad, geen scheve schaats gereden! Just big fun!)Welverdiende choco met rum toe. Altijd lastig om je weer los te maken van zo'n after party. En nu weer back to business. Laatste lootjes op de zaak en voorbereidingen voor Kerstdiners en New Year's eve party! Veel gasten en boze plannen voor giga vreugdenvuur aan het water. Hoop dat jij daar ook onvergetelijke dagen hebt, aan het strand in een hangmat en een dozijn zeemeerminnen of misschien wel de vrouw van je dromen! Have fun daar!
    Nogmaals dikke ijsknuffels......