Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Michael Heer - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Michael Heer - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Door: mikey

Blijf op de hoogte en volg Michael

15 November 2007 | Laos, Luang Prabang

Gosh, ik zette vandaag weer eens wat gave salsa nummers op op mijn ipodje...Nou echt geen idee meer hoe dat moet..daar gaat een heel jaar dansen en oefenen...Dat wordt weer back to basics in Februari. Ik zal dan wel meer back to basics dingen moeten ervaren :-(. Vandaag is het gelukt om in een retraite cursus te komen in een klooster, dus volgende week worden het heel bijzondere dagen. En ehh...Februari wordt het inderdaad voor de oplettende lezer. Ik heb wat mailwisselingen gehad met mijn werkgever en heb een maand extra gevraagd. Medio Februari vlieg ik weer terug naar dat koude kikkerland...dan nog maar maandje voordat de lente begint, dus goede timing lijkt me.
Inmiddels alweer week in Thailand, maar nog verhaaltje tegoed over Laos.
Nadat ik weer wat was aangesterkt nieuw busticket geregeld voor naar Luang Prabang, want omboeken dat kennen ze niet hier..Ik word opgehaald door terreinwagen die me naar groot terrein brengt waar de bus staat..We zijn wat laat dus bus is al vol, enkel nog plaatsje helemaal achterin..Dat wordt dus lekker ritje lanceren. En het is ook alles behalve een fijne rit. 7 uur lang berg op en af, enkel bochten dus van links naar rechts gedrukt. Ik zie ook weinig doordat ik op de warme motor zit. Airco is uit want hebben alle power nodig voor de bergen en met motor onder me hoger dus enkel zicht van de groene gordijntjes links en rechts...das nog eens lekker herstellen.. Soms schiet ik mijn koppie onder het gordijntje door en zie toch wel hele mooie dingen. Prachtige berglandschappen, heel groen. Het is 1 weg zonder afslagen en de kleine dorpjes of eigenlijk huisjes langs de weg zijn veelal van hout met een rieten dak. Hier en daar worden langs de weg zaden gelegd om te drogen in de zon en zie ook veel rode pepers liggen. Valt toch wel op dat de mensen hier verder niks hebben. Zag ik wat luxe terreinwagens in de grotere dorpen, hier huisjes zoals mijn 'bungalowtje' hout met rieten dak. Luang Prabang oogt groot. Is wel wat anders dan het backback dorp Vang Vieng. Worden afgezet bij soort van bus terminal. Neem de Sangthaew (tuk tuk maar dan in vorm van busje) naar guesthouse. Best aardig, ze zijn alleen een huis aan het bouwen naast mijn kamer.... Eet hapje in gezellig straatje. Pittig, maar heerlijk, geen idee wat trouwens, ook mix van alle voorgerechten, super, alleen de springroll is niet zo lekker...he das apart...
Dagje daarna toch echt gevoel dat ik helemaal hersteld ben. Snotter nog wat maar valt niet op hier, mooi weer, terrasje ontbijten. Daarna reserveer ik een excursie naar een olifanten kamp. Het is duur, mar ook voor goed doel, vangen er afgedankte olifanten op en willen de activiteiten gaan uitbreiden, dus doen. Ook kom ik erachter dat je naar Chiang Mai kan vliegen. Ik wilde heel graag naar Houay Xai in Noord Laos om de Gibbon Experience met apen en boomhutten te doen..maar eerdere mailwisselingen met hun leerde dat dat niet eerder kon dan 23 november..en tja, klinkt gek, maar die tijd heb ik niet..Doe wat onderzoek...Geen zin in 16 uur bus naar Thailand, dus boek vliegtuig..dus dit is geen goedkoop ochtendje. Neem daarna bus tuk tuk kaartje naar de waterval Tat Kuang Si. Bij aankomst eerst langs beren opvang centrum, waar verwaarloosde beren worden opgevangen. Sneu. Ze hebben ook een tijger, die is alleen, wat een krachtig beest, wat een uitstraling. Ben onder de indruk...Hoe lang is het geleden een dierentuin...hmmm. Tijger is wel alleen, loopt maar te ijsberen, voor een tijger dan he... Er volgt een wandeling waar mooie heldere blauwe beekjes (romantisch!) met kleine watervallen elkaar afwisselen en uiteindelijk eindigt met een hoge waterval. Wat een geweld, het creeert zelfs wind van 2 op schaal van mikeybeaufort. Heerlijk om naar te kijken en het geluid ervan te horen. Lees wat aan bank waar de waterdamp mij verfrist en foto er op los. Wat uurtjes later brengt de tuk tuk ons weer terug, al stoppen we eerst in een dorpje waar kids een rij hebben gevormd om zelf gemaakte dingetjes te verkopen. Al die stemmetjes. Tja, wat moet je, meegaan in wat kopen van ze of niet...Ik kijk om me heen..ze hebben niks hier..dus koop wat. Daarna ga ik zelf uitdelen met kleurstiften en papier. Een andere vrouw begint met ballonnen en de hele verkoop ligt een tijdje stil. Sterker, stalletjes personeel = kids is weg. S'avonds tref ik de kiwi dames uit Vang Vieng. Zij nemen me mee naar de markt waar we op bankje noodle soep eten met spies varkensvlees. 1,20 $ Heerlijk. Daarna bij koffie stalletje echt lekkere koffie en bij ander stalletje halen we heerlijke chocolade cake.
Dag erna vroeg op. Tuk tuk rijdt me naar het olifant kamp. Is half uurtje en wow het is echt fris in de ochtend hier, zeker met de wind van dat open geval. Steken met zo een leuk smal lang bootje, let op je evenwicht mike, een rivier over en daar staan 3 prachtige olifanten op ons te wachten. Wat ziet dat er gaaf uit zeg. De olifanten zijn 'over' vanwege de niet meer toegestane houtkap. 2000 kilo, groot, log, maar hoe ze bewegen, met de voorzichtigheid en de zachte ballonachtige poten en zo gemakkelijk. De zachtaardige droopie ogen. Geweldig. Ik neem plaats achter zijn hoofd en samen met de mahoet (begeleider) wandelen we een uurtje door het bos. Mijn voeten langs zijn lichaam en ik voel bij het zetten van zijn stappen hoe hij mijn voetjes ook een zetje geeft. Wat een geweldige dieren. De slurf die snuift en af en toe met gemak een struik of tak losrukt om te verorberen. Ze luisteren ook naar allerlei commando's. Ik pak zijn oor vast, laat me zakken en zijn voorpoot heeft hij omhoog gebogen zodat ik dat als afstapje kan gebruiken. Ik koop wat bananen en zo leuk om te zien hoe voorzichtig hij op reuk met zijn 1 vingerige slurf de banaan oppakt uit mijn hand en met schil en al in zijn bek stopt. Vraag me af of ze wel proeft wat het is en nog met schil ook..jak...Wat een bijzonder dier op dit planeetje. Er zijn trouwens 2 soorten olifanten. De afrikaanse en aziatische. De afrikaanse zijn groter, zwaarder, eten meer, grotere oren en 2 vingerige slurf, waardoor ze zelfs een pinda kunnen oppakken. Die van ons met haar 2000 kilo, 100 kilo eten per dag, is dus kleiner en dat oogt eigenlijk wel lief. We doen lunch en daarna wandelen we de olifanten dieper het bos in waar ze tot morgen zullen blijven. Wij lopen terug..op slippers...lekker slim mike..en nemen de boot naar een mooi waterval gebied gevormd van kalksteen. ik slaap in een lodge, mooie romantische kamer...gezellig zo alleen. not. Ik eet met 2 japanse dames die jaren in Engeland wonen, dus goed communiceren, goede humor..eentje werkt bij de BBC radio en heeft ook echt zo een stemmetje, zo grappig. daarna lees ik nog wat, maar de stilte van het bos en omgeving, zo donker en zo helder de sterren van het zuidelijk halfrond..das anders kom ik trouwens achter..wat je allemaal leert hier..pfff.. het brengt mij snel in slaap.. En kruip echt onder een deken, die heb je hier nodig.
Dag erna worden we half 7 verwacht. Heerlijk geslapen, dus kleine oogjes. Weet trouwens nu het geluid van een gekko. Het geluid voor mij klinkend als een badeend achtervolgt mij al een paar weken. We steken met bootje weer de rivier over, lopen het bos in om de olifanten en mahoets te treffen. Nadat we wachten op omgehakte stronken van Teak hout, veel bossen worden hier ingericht met teak hout bomen, horen we de olifanten op hun gemak naderen. Ik stap weer op via zijn gebogen poot en trek me op aan zijn linker oor. Zo apart, denk dat ik dat oor eraf trek, is al zo uitgerekt voor het gezicht..maar zo doen zij het ook. De kleine japanse dames lukt het niet en de mahoets laten de olifanten knielen waardoor ze zo op kunnen stappen. We lopen richting de rivier en nadat de olifant eerst even pootje baadt om aan de temperatuur te wennen loopt hij vervolgens naar het midden van de rivier om daarna te gaan zitten. Wat een geweldig iets. Met een ruwe borstel was ik zijn kop en oren en stuk van zijn rug. Zijn slurf komt af en toe boven om wat lucht te happen. Je merkt echt dat badderen een uitje voor ze is, ze genieten er volop van. Raar om zo een ruwe dikke huid te wassen. Op zijn..ehh nee haar kop, we rijden om de vrouwtjes..what else is new..omdat de mannetjes nogal eens koppig kunnen zijn...same same human..maarre dus op zijn kop zitten harden stoppels van cm of 10, beetje zoals mijn haargroei zeg maar. Wij doen vervolgens een ontbijtje en stappen daarna in de kayak. Ik alleen roep ik bijdehand, lijkt me wel leuk...nou das zweten..of eigenlijk meer afzien. We peddelen 3 uur, de stroming is zwak, een enkele versnelling, dus peddel me suf, mijn bovenarmen lijken het ook te begeven en het laatste stukkie laat ik me lekker drijven.. Super omgeving door de bergen en de rust en al het groen om je heen. S'avonds eet ik een hapje in de stad maar ben behoorlijk vermoeid en voldaan van een prachtige excursie en al snel gaat het lichtje uit...Wegdromend over de avonturen die ik vanaf de dag erna in Thailand ga beleven....

  • 15 November 2007 - 07:12

    Mrs Verkaik:

    Jeetje wat leuk zeg achterop een olifant ...is weer eens wat anders als een pony (lol),vroeg me af of hun ook een soort volksmuziek hebben of dans?? Zoals wij de klompendans hebben in Holland... Hey nog 1 maand langer gelijk heb je, je zit er nu toch en dit zal niet zo snel nog eens gebeuren gelukkig dat je baas er mee accoord is gegaan.
    Weer leuke foto's zelfs Dion vindt het indrukwekkend om je foto's te zien!!
    Veel plezier nog en op naar je volgende avonturen!!

    Veel liefs vanuit Nesselande...Fam Verkaik...xxx

  • 16 November 2007 - 14:14

    Dick:

    Blijf je nu nog een maand,ik had net mijn verjaardag met 5 dagen uit gesteld.Ik was nog naar attc geweest aan de hand van de uitnodiging van oud leden.Was niet druk waren er maar 3 gekomen van de 50 uitnodigingen,maar het was wel gezellig.Heb nog tegen maria gespeeld die vroeger(kan ik met mijn leeftijd nu ook zeggen)bedrijfstafeltennis speelde,en toen verloor en nu weer.Toni zit er ook nog steeds op en werkt ook nog bij van de berg wegenbouw.Het is goed om te lezen dat het weer beter met je gaat.Groetjes dick,sil en de kids.

  • 17 November 2007 - 18:12

    Hendrickx:

    Yo bro,
    Australie had Crocodile Steve Irwin..wij Nederlanders hebben Elephant Mikey...dat doe je goed kerel.
    Leuk je belevenissen te volgen hiero...
    Grappig ook die ene olifant in dat blauwe t-shirt ;-)
    Jee man..blijf je NOG een maand langer weg?
    Nog even en je praat vloeibaar MaleiThainees.
    Geniet, proef,voel, ruik en neem alles in je op tijdens deze mooie reis man...
    Groetjes, ook namens F de B hahaha

    Henri

  • 18 November 2007 - 13:18

    Annemarie:

    "Ik heb wat mailwisselingen gehad met mijn werkgever en heb een maand extra gevraagd"...WAT WIJ WETEN VAN NIETS HOOR?

    Moeten we nog een maand langer op de koffie wachten? Lekker is dat.
    Nou geniet er dan in elk geval nog maar extra van dan. Wij gaan ons best doen hier in Nederland (en bij AXIANS) om de koude wintermaanden zonder jouw koffie door te komen.
    Geniet er van!!!

    Annemarie

  • 20 November 2007 - 17:20

    Fred En Cis:

    Hi Mickey,

    Voor ons gevoel begin je je nu echt op je gemak te voelen, althans dat proeven we uit je verhalen.
    Fred vindt je kapsel op die van die olifant lijken, als hij jullie zo saampjes op de foto ziet haha!
    Geniet van alles Mike, wij kijken weer uit naar je volgende verslag.

    Dikke kus, Fred en Cis

  • 20 November 2007 - 17:57

    Jary:

    He kerel,

    klinkt allemaal top zeg!! Ziet er ook heel gaaf uit!

    Veel plezier nog!!

    groetjes Jary

  • 26 November 2007 - 17:56

    Joyce Rietveld:

    Lieve Meikel hoe gaat het met je.
    Ik heb zaterdag paard gereden en dat ging heel goed.
    Zondag hat ik een wedstreid en ik was eerste en ik hat me tweden dieploma gehaald dat vond ik heel leuk.xxx Joyce rietveld doei doei.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 35436

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 01 April 2016

dive into new zealand

22 November 2011 - 04 Januari 2012

Brazilie

Landen bezocht: