Tuben Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Michael Heer - WaarBenJij.nu Tuben Vang Vieng - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Michael Heer - WaarBenJij.nu

Tuben Vang Vieng

Door: mikey

Blijf op de hoogte en volg Michael

08 November 2007 | Laos, Vangviang

Werd vanochtend wakker met de gedachte dat ik hier helemaal geen kinderwagens zie..wil denk niet weten waar dat het gevolg van was ;-p ..Kinderen hier en in Vietnam zag ik dat ook hangen gewoon aan moeders, in lap, of hangen slapend over schouders. Dit werd vervolgd door de gedachte dat ik hier nog geen stofzuiger gezien heb..ga er bijna de kasten voor doorzoeken...alles gaat met de bezem. Je ziet ook nergens tapijt. En in Laos wordt toch op de meeste plaatsen wel gevraagd of je je schoenen uitdoet als je ergens binnenstapt...lekker makkelijk dus slippers.
Nou lekkere gedachten als je al bijna 2 maanden alleen op reis bent..Dit dagje gaan we ons verplaatsen naar een ander dorpje. Vang Vieng, neem nog ffies ontbijtje bij een tentje waar ze echt super cappucino serveren..Een schuimkraag en volle smaak waar ze bij ons nog wat van kunnen leren. 10uur stap ik de bus in..Is wat geregel kennelijk, we rijden pas tegen half 11 weg. Volle bus, enkel voor Vang Vieng. Het valt me onderweg op dat alles groen is, wat een natuur, veel bergen. Mooie uitzichten. De weg is geasfalteerd, goed begaanbaar allemaal en ook de chaffeur is net zo relaxt als de rest van het volk. Langs de weg zie je wel matige huisjes, enkel hout en riet en bamboe. Wel zie ik overal electriciteit. En grote schotels op de grond om alle kanalen uit het universum te kunnen ontvangen. Tegen 2 uur in de middag zijn we er. Tijdens een tussen stop klets ik met 2 meiden die ook alleen reizen. Sindy uit kiwi en Jo(anna), engels spaans, maar waar ze nu werkelijk woont...Zij heeft wel een adres zegt ze...echter blijkt ze van de naam iets heel moois gemaakt te hebben inde tussentij Troubadour dacht ze...De tuk tuk guy snapt er de ballen van en na wat gekletst en gestop blijkt het Champa Lao te zijn...ach wat is het verschil.. Echt leuke lokatie, ze hebben wat kleine kamers maar als je via een wankele steile trap naar beneden gaat kom je op een eilandje waar paar bungalowtjes staan van hout en riet. En die zijn echt leuk. De meiden willen enkel een kamer, er is nog een bungalow vrij..dus jaa graag. Ik nestel mij in mijn hangmat op de veranda en kijk eens over het riviertje voor mijn neus..Wat een prachtige spot en wat een rust..Zie trouwens mijn eerste grote spin in een struik..lang eng dun lijf, wat een web en een gevaarte zeg..dat beloofd nog wat. de meiden komen bij mij bier Lao drinken, goed spul en kletsen nog wat weg tot de avond valt. Gaan hapje eten in het dorp. Is echt backpack dorp dit. 1 lange straat met allemaal restaurantjes met zitjes a la lao stijl, japans achtig, verder wat tour burootjes en internet cafes. En alle restaurants tv met uitzendingen van Friends..Echt bizar zeg...Mikey en tv, dus ga maar achterstevoren zitten, anders heb je weinig aan mij. Daarna lekker slapen in mijn houten huisje. Het is best open, je hoort dus alle dier geluidjes en klamboe om je matras erg prettig want muggen ook vrij toegang hier.
Dagje erna ontbijtje in de zon, er zitten 2 hollanders naast ons, dus snel weer aan de klets. Zij reizen samen..Met zn vijfen gaan we doen waar dit back pack dorp bekend om staat. Tuben. In een grote binnenband van tractor op de rivier dobberen en verder..niks. We kiezen voor een afstand van 10 km..lekker de tijd dus waarom niet. Dit is echt super relaxt zeg. Zonnetje in je gezicht, stromend water, rustig tempo. Dobberen en genieten van het landschap, rechts bergen en links diverse land activiteiten afgewisseld met groen. T is soms wel ondiep en dan voel je echt de stroming..Dit wil je niet doen als het een tijd geregend heeft, had ik al gehoord van andere toeristen...Nu is het ideaal..jippie..Maar wel ondiep soms..dus bud up...ja, jij ook mike..zit ff niet op te letten en ram toch een onderwater steen met mijn rechter bil...ja, echo is hier ook..Mijn broek ziet er vervolgens uit alsof ik shit in my pants zoals ze zeggen..en de lompigheid slaat nog verder toe als ik aan het eind met mijn bier lao in de band geen aandacht meer heb voor mijn t shirt en die dus al bijna in Thailand is....Na 1.5 uur komen we bij een bar. Muziek en hoge boom waar een touw aan hangt en je vanaf kunt slingeren het water in...Das leuk..Drink ook shotje lao-lao..ohh, wat een vergif, net tequila..Dan weer een bar verder, dit is echt een grote. tref daar de 2 Indiase meiden die ik in Sapa heb gesproken, leuk af en toe elkaar diemini reunies. Hier ook tal van grote lao stijl zitjes, beachvolleybal, yeah,das leuk en een hoge grote swing het water in...wowie..Heel gezellig. Dan begint de zon bijna onder te gaan en moet je echt weg want is nog ffies dobberen en in het donker niet echt lekker met uitstekende rotsen en takken. Net als schemer invalt weer in het dorpje. Eten met zijn allen hapje in dorp. Tegelijk serveren kennen ze niet hier. Dus terwijl mijn eten al gezakt is komt pas de vis voor de ander...Van Friends seizoen 3 kakken we wat in, pakken nog cafetje maar het is rustig seizoen nu hier..niet echt veel te beleven..zakken nog ffies neer voor tentje aande rivier met kampvuur, maar van de vlammetjes kakken we nog verder in, dus daarna lekker pitten.

Dagje erna doen we gezamenlijk ontbijtje. Met zn 4en besluiten we te gaan fietsen. Huur mountain bikt, 2$, echt super ding, hoog stuur, vering. Stippelen soort van route uit. Borden hebben ze niet echt. Soms wat op een houten bord geschreven. Onverharde weg met op zijpaadjes grint en de grotere stenen. Doel is blue lagoon en grot. Missen toch ergens een afslag maar na flink tijdje fietsen vinden we het toch. Mooie plek met meertje en mooi blauw water. Dan wandeling naar grot. onbemand met zaklamp naar binnen, enkel een stukje, verder hoeft niet van mij..echt geen held in een weg banen door zo een geen idee waar het eindigt en vind ik de weg wel terug doolhof. Zou daar liever andere dingen doen..:-D We fietsen weer terug en bijna thuis nog een drankje op een mooie lounge plek. Op het water kleine hutjes. S avonds ontmoeten we nog 2 meiden uit Nieuw Zeeland en gaan met zn allen hapje eten...Ik vraag om restaurant zonder tv..ff zoeken, maar gelukt en wel zo gezellig..

De dag erna vertrekt de rest. Ik breng een dagje door in mijn hangmat met een goed boek, een dutje, wat internetten en neem massage. Het weer is trouwens omgeslagen, flink bewolkt vandaag. Eet trouwens gerecht, red curry soep, met van alles erin...das goed zeg. Tijdens een bezoekje aan mijn badkamer merk ik plots dat er een grote spin mij gezelschap houdt..zo daar schrik je echt van terug. handpalm groot, harig en tegen het zwarte aan...probeer hem te verjagen met bezem..ahh wat is ie snel..hij is ffies weg, maar plek beviel hem goed kennelijk want uurtje later zit ie er weer...schuilen voor de regen denk. Ik sla wel klamboe goed om matras nu..haha held..maar hij is ook bang..goed, dat maakt er 2 dan..
Heb mijn tas ook maar op mijn bed gelegd..toch leeg naast me en na een schreeuw gister bij de buren toen er een spin uit een tas kwam kruipen heb ik mijn lesje wel geleerd... :-p koop busticket, dag erna naar Luang Prabang...althans dat is de bedoeling...Ik was al aan de snotter maar wordt s nachts zwetend wakker, en het is juist heerlijk cool hier.De regen tikt juist knus op het dak..Als het licht wordt voel ik me knap beroerd en ik zie het niet zitten een busreis van 7 uur door de bergen.. Dus cancellen. Neem ontbijtje met fruit, yoghurt en muesli, zo dat is lekker.. Ben niet vooruit te branden en duik mijn bed weer in..Daar lig je dan, echt uitgeteld, knallende koppijn en flinke koorts, met inmiddels pieken van tegen de 40 graden. Behalve het fysieke vind ik het ook eng. Helemaal in mijn uppie hier, niemand die me kent en je bent toch in malaria gebied...Dus slaap paar uurtjes, nog zo een muesli bak en verzamel dan alle kracht om naar het ziekenhuis te komen. Best avontuur op zich. Aangekomen zie ik hoe man vanaf brancard in tuk tuk wordt getild met onbekende bestemming..dit is andere koek ziekenhuis.. Vriendelijk beetje engels sprekende dame van labaratorium..of ehh kamer met stoel en in de verte een microscoop uit biologie klas, neemt druppeltje bloed af van vinger ik en stopt die in moderne wegwerp malaria en dengue tester.. kijk mijn ogen uit, steriel en dat doen ze wel 15000 x per jaar zo zegt ze..Kletsen wat, contrast vloeistof moet 15 min inwerken, dus wat woordjes engels oefenen. Tester kleurt niet, dus in orde. Geeft toch wat opluchting, dus hup bed in...2 dagen verblijven wij, spin en ik, in bungalow om uit te zieken, vol te stoppen met fruit en muesli youghurt maaltijden..dan ben ik weer aangesterkt en koop ik nieuw ticket, want oude...ja geld terug krijgen of verplaatsen kennen ze niet hier....Op naar Luang Prabang, olifanten rijden..wel wat tijd verloren, en toevallig gelegen lonely planet van Thailand in mijn hutje heeft me op wat leuke ideeen gebracht die ik in Chang Mai wil doen, en das gek, maar nog minder dan een maandje en dan is Ruud er...dus lang blijven we niet meer in Laos...Op zich zou je hier lang kunnen vertoeven..het is heerlijk hier. De mensen zijn oprecht vriendelijk, ingetogen en de sfeer is super in dit land. En dan de natuur.. Dragon flies noemen engelsen het. Libelles, in alle kleuren en maten, en heb in heel mijn leven nog nooit zulke grote vlinders gezien..De lucht danst ervan...

  • 08 November 2007 - 12:18

    Wendy:

    Hey lieverd,

    Wat een heerlijk verhaal weer. Behalve dat je ziek was natuurlijk. Dat is niet fijn maar gelukkig ben je weer helemaal het mannetje zo te lezen. Ik ben blij dat het je daar wat beter bevalt dan in Vietnam. Je lijkt in ieder geval een stuk rustiger. Geniet er maar weer lekker van. Ik ga maar weer hard aan het werk. Ach ja......... mijn vakantietijd komt nog wel.

    Liefs en een dikke kus Wen.

  • 08 November 2007 - 17:10

    Ellen:

    Saa bai diiiiii, Mikey!!!!!!!!!!!!!

    Wat geweldig dat je je eerste spin hebt ontmoet! Eindelijk! Welcome to the jungle! Ze wennen snel, hè...... Maar het blijven mooie wezentjes...

    Gelukkig ben je niet lang ziek geweest, maar we schrokken wel even hier, hoor! Heel veel plezier verder en geniet van de lao- lao!!!! Maar met mate!

    Liefs,

    Ellen

  • 08 November 2007 - 19:06

    Arie:

    Hee Mike,

    Fijn weer wat te lezen, was weer toch zoiets van weekie geleden en dan denk je wel eens van terloop, hoe zal t met die fijne gozer zijn? Als ik dit zo lees over Laos weet ik al welk land me t leukste zou lijken...Koop nooit geen VN loempia's meer, gemene lui daar om jou soms zo proberen uit te kleden.
    In ieder geval have fun en die geluksvogel van een Ruud weet dattie alemaal leuke avonturen kan gaan verwachten. ps: hebben wederom met alle geluk v/d wereld weer 2 kaartjes kunnen bemachtigen voor 19 januari, WK sprint te Heerenveen. Nou, see you amigo en enjoy your time!!!

    xxx
    Arie & Samantha

  • 09 November 2007 - 00:33

    Karin:

    He lieve Mikey,
    Heb al een berichtje naar je mail en hyvesinbox gestuurd. Check ff, want lijkt Timo en mij fantastisch om te meeten.
    XXX en have fun!!

  • 09 November 2007 - 16:45

    Dick:

    Ik heb vandaag 1500 bamboepalen besteld om je muur te behangen.En een klamboe voor in de slaapkamer.De vloer is ook opgeknapt,is wel mooi beton grijs.Hoef je niet meer te stofzuigen ,een bezem is genoeg.De gang is inplaats van een deurmat voorzien van een hangmat.Het balkon is voorzien van een houten vlonder.Nu kun je je vast voorbereiden als je thuis komt.Is de overgang niet zo groot.Zijn alleen nog opzoek naar een donker vrouwtje die je wil masseren.Hoop verders dat je gezond je reis kunt voortzetten.Mike ga je goed geniet nog zolang het kan het is zo voorbij.Groetjes familie rietveld.

  • 10 November 2007 - 19:04

    Henri:

    Hey Lange Dim Sum,

    Leuk om je avonturen te lezen man.
    Volgens mij is het daar echt supergoed in die grote openlucht TOKO.
    Maarre..niet in het ziekenhuis belanden hoor kerel..KIWI eten en grapefruit..vitaminebommen 1e klas.
    En vooral Biiter lemon drinken, de kinine die erin zit is killing voor (malaria)mosquitos.Ehhh niet meer dan 3 blikkies pro dia.
    Geniet van je reis enne.....na een blonde spin in een villa moet deze zwarte in je hutje toch wel te doen zijn ? ;-)

    Greetz,
    Hendrickx

    p.s. you've got mail dude....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 102
Totaal aantal bezoekers 35442

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 01 April 2016

dive into new zealand

22 November 2011 - 04 Januari 2012

Brazilie

Landen bezocht: