sa baa dii Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Michael Heer - WaarBenJij.nu sa baa dii Vientiane - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Michael Heer - WaarBenJij.nu

sa baa dii Vientiane

Door: mikey

Blijf op de hoogte en volg Michael

31 Oktober 2007 | Laos, Vientiane

Hier eindigt dan 5 weken Vietnam. Een mooi land,waar ze gek zijn op toeristen en die ook nauwelijks loslaten. Een land met contrasten. Een provinciale weg met huisjes met golfplaten daken en mega grote moderne reclame zuilen ernaast. Een boer die met zijn os zijn rijstveld ploegt en aan zijn oor een mobiele telefoon. Het land van de konische hoedjes en waar ik absoluut respect heb voor de hardwerkende vrouw, die hier zorg draagt voor alles...
Dagje van vertrek vroeg op, 6:30 opgehaald. Inchecken en ontbijtje op het vliegveld. En inmiddels aan de malaria pillen, dus slikken we weg met een goede sandwich. Na het doorgaan van de gate lopen we plots weer buiten waar we in een bus worden geloodst. Deze rijdt voor mijn gevoel zowat weer terug naar Ha Noi. We worden gedropped bij een klein vliegtuig...met propellors..wow, daar heb ik nog nooit ingezeten. Is dat veilig? 20 rijen van 4 stoelen, zo dit is echt klein. Maar het vliegt goed en we komen over de bergen. 1uur en 20 minuten later landen we op Vientiane airport in Laos. Wat formulieren invullen, visa regelen en go. De rust komt je al meteen tegemoet, voor een vliegveld in de hoofdstad is het echt rustig, amper mensen. Neem taxi naar een willekeurig guesthouse. Nette strakke kamer, prima dus, mag hier 3 dagen blijven...das genoeg. Doe wat verkenning en op zoek naar een gelddoos. Heb kippies nodig. Dit is al de 5e keer dat mijn credit card ergens geweigerd wordt. Herinnert me meteen een mail te sturen naar de rabobank. Beland op soort van boulevard langs de mekong. Aan de overkant is Thailand. Tal van restaurantjes en markt. Daarna inchecken hotel en ff uurtje slapen om vervolgens dinertje te doen aan de rivier. Wordt zelfs gefouilleerd. Iedereen trouwens... Tal van spelletjes te doen, dart gooien op ballonnen, schieten op lucifer doosjes, kleine kermis met als hoofdattractie...de botsauto's en overal BBQ..je ziet door de rook soms niet waar je loopt, vissen, vlees, stokjes met eieren, van alles leggen ze erop..

Dagje erna vroeg eruit. Vandaag eens wat ondernemen. Wil alvast bus regelen voor naar Vang Vieng. Bezoek daarna Wat Si Saket. Oudste tempel en een van de weinige die alles hier heeft overleeft...dat ruikt weer naar een stukje geschiedenis...ander keertje, weer is te goed hier.. :-D
In de muur zijn allemaal kleine boeddhatjes geplaatst. Wel 2000. Verder een hele verzameling boeddha's in verschillende staten..ook van ontbinding... Kom toevallig langs ambassade U s of A. Zo die zijn bang, hoog hek eromheen. camera's en overal mannetjes... Dan bereik ik Talat Sao. Soort van shopping mall..eigenlijk een bazaar. Wat een spullen overal..en niet eens zo goedkoop. Moet shampoo, was haar niet zo vaak, toch niet veel, maar oude weer ergens laten liggen. Klein flesje 2 dollar...dan heb je wel head en shoulders..ja..
Wil ook nieuwe slips, in vietnam had ik geen overzicht meer op mijn was en de tal van plastic tasjes. Beetje chaos dus en ik lekker rommelig dus liggen er nog paar in Ha Noi. Nou, niet te vinden dus. Alleen boxer, van die grote waar geval enorm in bungelt en de old fashion slips. Viel me ook al op in VIetnam. lopen wat achter. Heb daar trouwens ook geen stringetjes voor vrouwen gezien. maar goed ook met die strakke figuurtjes. Dus hier maar wat langer dezelfde slip aan dan, trekt me gelijk met gemiddelde geur van Lao'er of Laotiaan? Vervolgens loop in naar Patuxai. soort arc de triomph. Gebouwd van cement wat gedoneerd was door Us of A om een nieuw vliegveld te bouwen..ja..Neem dan tuk tuk naar Pha That Lang. Leuk zo een ding trouwens. Pha is nationaal monument voor de boeddhisten. Brandt kaarsje en wierook voor wat mensen. kom er echt met tranen uit, zoveel wierook stond er aan. Liggen nog wat kloosters omheen en neem achterin plaats bij een gebed.
Super zo een dagje trouwens. Beetje wandelen, kijken, ipod op, zonnetje, af en toe stoppen voor drankje. fruitshakes zijn lekker hier..wat een vrij gevoel geeft dit.
Als laatste duik ik nog een boekshop en tref daar wederom een leuk boek aan om te ruilen. s'avonds hapje eten aan de rivier. En toch, het eten is hier minder dan ik verwend was in VN. minder kruiden, minder smaak, rijst voelt als kauwgombal.. Daarna duik ik de boulevard op, zo kun je het eigenlijk niet noemen, meer een weggetje. Heel het dorp is uitgelopen. Overal kraampjes met BBQ en van alles te koop. Voor veel tenten grote boxen die met 250W vervormde herrie tegen elkaar in staan te blazen, omgeven met de rook van alle bbq's. Het blijkt dat de Bun Nam feesten (jaarlijks boeddhistisch feest) nu zijn. Wel opvallend dat mensen rustig zijn, ingetogen, vriendelijk en dus helemaal niet pushy..heerlijk. Ik zie hier trouwens ook best wel veel auto's. Van die grote terreinwagens..en eieren..hele schalen tegelijk verorberen ze hier. wat zullen die gasten een potentie hebben. hmm, de dames hebben hier wel een ander uiterlijk dan in VN...toch wel wat minder knap...
Dagje erna weet ik mezelf er 8:30 uit te krijgen. Op weg naar bus station. Zoek bus naar boeddha park. Zie man in pak wat mij wel lijkt op stations mannetje. Hij wijst naar een mini bus. Zo die zijn wel oud hier. Bus rijdt 45 min, best goede weg (2 baans) en na passeren friend ship bridge (met thailand) wordt het slechter. Bus wordt ook steeds leger en omdat ik enige toerist ben vraag ik toch maar even na of ik wel goed zit.
3000 kippies (30 dollar cent), of je nu een halte neemt, of er ergens anders uitwilt of aan het eind (geen idee waar dat was). hoezo zones en kaartjes. Zo zou het in dat kikkerland moeten zijn. Hij heeft trouwens ook nog zijn eigen handeltje. Stopt soms ergens om wat groenten af te leveren. Dan zijn we er Xieng Huan. Hele tuin met allerlei boeddha beelden. Best mooi, uit '58. Beelden worden wel aangetast door natuur. Het is opgebouwd van steen en afgewerkt met cement wat niet goed bestand is tegen dit klimaat. Lao dame wil met mij op de foto waarvan ik nog steeds mijn twijfel heb of het geen ladyboy was.. Doe daar lunch, donatie, toch wel nodig..Dan de bus weer terug. En die is vol. Terug in de stad echt een drukte van jewelste. Alsof heel Laos hier is. Lijkt wel koninginnedag. Op de rivier zijn roeiwedstrijden en ondanks dat ik overal boven uitsteek kan ik het niet echt goed zien. Moet trouwens opletten op de paraplu's die hier ook worden gebruikt tegen de zon. Daarna laat ik me masseren volgens traditioneel lao massage. Zo die breekt me net niet..heel goed. In hotel satteliet en s'avonds geniet ik van een filmpje. Einde avontuurt Vientiane en maken we ons op voor de rit naar Vang Vieng..waar heel de wereld het maar over 1 ding heeft...tubing..

  • 31 Oktober 2007 - 20:26

    Patrick Heer:

    He mike zo te lezen gaat het goed.
    het ziet er allemaal indrukwekkend uit
    hier ook alles op rolletjes...
    thanks voor de lampionnen,
    veel plezier verder
    laterrrrr..
    groetjes,
    Patrick sabrina en noelle.

  • 01 November 2007 - 08:23

    Marco En Dian:

    Hai Mike,

    Ik persoonlijk vind dat je van beroep moet veranderen, auteur of razende reporter! Geweldig je verhalen!
    Marco heeft een nieuw email adres, dus ik meld me even opnieuw aan voor je updates.

    Officieel woont hij vanaf vandaag bij mij!!!!
    Arme jongen, gedaan met zijn vrijheid, hahahaha! Voorlopig geen thailand voor Marco!!!!

    Veel plezier en schrijfinspiratie!

    liefs Dian

  • 01 November 2007 - 16:45

    Andrea:

    Hola Señor Caballero!
    Wat ontzettend fijn om een wat rustiger en beschouwender verslag te lezen van onze Far East reporter! Komt het door een andere sfeer in het land of ben je zelf inmiddels wat tot rust gekomen? Eerdere verslagen waren zeker onderhoudend maar voelde meer weerstand en cynisme tussen de regels door. Hoop dat deze state of mind blijvend is, dan komt vanzelf de kunst van het verwonderen, dat elk klein kind van nature heeft, weer terug!
    Misschien zit ik er helemaal naast maar dit is mijn beleving als ik je verslag lees!
    Hier zitten we inmiddels volop in de pepernoten en verkade letters. Lootjes trekken, vroeg donker. Open haard weer aan. Had afgelopen weekend 17 man te eten voor 3-gangen diner. Afwas machine stuk, hoezo gewend aan luxe hier. Gelukkig waren er een aantal charmante heren die afwassen ook wel weer leuk vonden. Pret voor honderd, muziek hard aan en afwassen maar. Lol, plezier en geluk is soms heel eenvoudig!!!!
    Ga zo naar Amsterdam voor lesje Rueda.
    Wens je heel veel mooie momenten daar in verweggistan.
    Geniet en verwonder!
    Abrazo

  • 01 November 2007 - 21:26

    Dick:

    hai mike met dick.Zo als je leest zit marco weer onder de pannen.Komt trouwens waarschijnlijk weer in alphen wonen,kunnen dan weer op tafeltennis met zijn drieen.Ga trouwens vrijdag naar attc toe,had een uitnodiging gehad voor oud leden.Oud ja oud.Op je 34 ste ben je al oud.Als je nou 5 dagen eerder naar huis komt kun je op mijn 35 ste verjaardag komen.Die paar dagen maakt dan toch niet meer uit ,en aan dat korte koppie zijn we nu toch wel gewend,hoef het nu niet meer te laten groeien alleen wel wassen.Mike doe rustig aan en geniet van de omgeving ,want dat ziet er op de fotoos schitterend uit.Groetjes familie rietveld.En ja computer genie dat ik ben ik lees de emails.

  • 06 November 2007 - 21:49

    Thamar:

    heeeeeeee hallo,

    Je gedraagt je al als een echte globetrotter. Wat lees ik nu? Bruine strepen in je slip??? Je moet je aanpassen aan de locals, heel goed.

    Ben inmiddels begonnen bij BT, de eerste dagen zitten erop. Erg leuk, krijg er energie van maar is aan de andere kant ook erg vermoeiend. Anyhoe genoeg uitdagingen waar ik me in vast kan bijten, het onthouden van alle namen en gezichten is al een taak op zich (ben ik niet zo goed in). Je kunt me mailen op thamar.karpes@bt.com

    He die kale pruik van jou is wel erg cool:) ga je die erin houden als je weer terug bent? Voorlopig niet aan denken hoor, lekker genieten.

    dikke kus
    Thamar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1012
Totaal aantal bezoekers 35431

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 01 April 2016

dive into new zealand

22 November 2011 - 04 Januari 2012

Brazilie

Landen bezocht: