Ha Noi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Michael Heer - WaarBenJij.nu Ha Noi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Michael Heer - WaarBenJij.nu

Ha Noi

Door: mikey

Blijf op de hoogte en volg Michael

25 Oktober 2007 | Vietnam, Hanoi

Hello again, voor de laatste keer uit vietnam denk ik.. Ik 'woon' hier in wat ze hier old quarter noemen..zeg maar gerust de binnenstad..alles klein en smal..De huisjes zijn trouwens zo lang en smal omdat je in VN alleen belasting hoeft te betalen over de breedte van je voorgevel. Trouwens, iedereen heeft zijn stalletje en winkeltje voor de deur..dus geen woon werk verkeer zou je denken..Niets is minder waar..kuch kuch Op de spullen ligt een laag waarvan ik niet wil weten wat het is..Ik snap ook waarom een hoop mensen mondkapjes op hebben. Ik betrapte me er vandaag ook op dat ik een aantal keer moest hoesten en proesten van de gassen hier. Grappige wat me opvalt is dat je echt van die doel straatjes hebt. Straatje met alleen maar speelgoed, dan weer met alleen maar ijzerwaar, souvenier shops, hele rijen winkels met pleepotten. Waarom zou ik een pleepot bij een ander kopen als ik al 7 winkels ermee heb gezien. Ik snap het niet.
Vandaag ging ik weer eens ergens anders eten. Echt straat tentje...eten werd vanaf boven aangevoerd. Bijna enkel mannen, allemaal aan het lokale bier, of ze dat nou zelf maken...vat op soort van laag tafeltje, omgekeerd met tap eronder en moeder zwaartekracht doet de rest. Ik had graag met al die rokende mannen die aan de nootjes zaten willen discussieren wie nou de pampers verschoont..zie je ook niet trouwens hier..gewoon lekker laten lopen..zijn ze mee opgevoed..kwartje valt..en of ze wel eens een stofdoek hebben gezien. Loopt echt achter hier. Man staat flink hoger dan de vrouw..Echt respect voor het vrouwelijk geslacht hier. ff kijken, kan ik dat in kleine lettertjes schrijven..hmm... Dat zal nog een leuke ontwikkeling geven in de toekomst. Anyway, ik probeer uit te leggen springrolls, opschrijven, tekenen..dacht die begrijpt het wel...hij komt terug met bord dikke frieten gebakken in veel knoflook..ook lekker..Ik dwaal weer lekker af.
De laatste daagjes Ha Noi en Vietnam voor ikke. Dagje na terugkomst van Sapa niet echt uitslapen. Wordt om 06:30 uit mijn bed gebeld om me te herinneren aan excursie. Sympathiek. 07:45 beneden voor ontbijt..mak aan he..tref daar aardige man op pensioen leeftijd (canadees) die voor de VN ehh Verenigde Naties in dit geval.. gewerkt heeft. Wereldwijd, was in '86 in Vietnam. Heeft hier databases opgezet voor bibliotheken. Hmmm, dus de VN heeft ook specialisten in de IT. Hij vertelt over de modernisering hier, toen waren er ook al veel scooters maar reden nog meer mensen op de fiets. Hij heeft veel door de wereld gereisd en van alles meegemaakt. Wil daar graag alles over weten..maar helaas..de bus om me op te pikken. Minibusje vertrekt naar pagode, reis 2 uur..Huh, ik dacht dat ik een boottocht had geboekt op een rivier...What else is new. Zit boottocht van een uur bij..aha. Bij aankomst stap ik in een ijzeren bootje. Ik ben alleen, verder allemaal stelletjes..zielig he..dus neem plaats met de gids en een koreaanse vrouw. En weer een vrouw (25) die ons moet roeien..een uur lang.. Ik voel me zo toerist. 25 bootjes en puffende vrouwen om die westerlingen voort te duwen. Ik zie bootje langskomen met 2 VN die samen roeien. Ik strompel, waggel, waggel en draai me om. Pak die peddels vast en we roeien samen. Roeien kan ik echt niet met zo een ding dus zij de techniek, ik de kracht. Zo, wat een kracht die meiden. Ik ben kapot, de excursie moet nog beginnen, striemen op mijn handen. Wel prachtige omgeving, allemaal bergjes om ons heen, schemerig zonnetje, doet me denken aan Halong Bay, maar dan dus rivier. Aangekomen een bergje op waarna we kunnen kiezen: Degelijke oostenrijkse kabelbaan of 45 min lopen. Genoeg inspanning mikey vandaag, we nemen de kabelbaan. Lekker zitten 5 minuten. Zo..de mensen weten hier wel hun handel te slijten..not..50 dezelfde stalletjes achter elkaar en men wat opdringerig, ze schuiven het gewoon in je handen. 1 dollar voor een cola, lachen en weglopen..ze komt me achterna..Pagode is mooi, soort grot met daarin Boeddha beelden. De perfume pagode, ruikt er inderdaad best lekker ja. Had buiten kaarsje en wierook gekocht om voor wat mensen aan te steken. Mag niet, enkel neerleggen. makkelijk toch, kunnen ze het buiten weer opnieuw verkopen. Het is een belangrijke tempel. Elke VN wordt geacht 1x in zijn leven daar een bezoek te brengen. Ik hoor niet echt bij een groep deze excursie merk ik, dus rouleer nog al van gids..T buitenbeentje he :-p Besluit naar beneden te lopen..he niemand gaat mee.. is dat wel zo verstandig...Het is goed te doen. Jeetje hoe die mensen leven hier zeg, langs het pad. Armoedig..zie jonge jochies zweten om zware dingen aan te voeren..zakken cement de berg op..wowie..Daarna lunch, lekker, was wel te laat..uhhh..Merk wel dat mijn maag wat minder enthousiast reageert. Ik spreek met de gids, hij biedt een soort van zijn verontschuldigingen aan voor het opdringerige gedrag van de mensen hier. Short time thinking zegt hij, pakken wat ze pakken kunnen. Ik merk dat mijn beeld toch wel wat vertekend is. Er is echt wel armoede, maar dat zie je eigenlijk niet goed en de toerist is kans op eten en dus leven. ok. Zo maar naar kijken dan, maar vindt het nog geen excuus om mensen flink op te lichten. We bekijken de pagode op de begane grond, van de berg zeg maar. Deze wordt hevig gerenoveerd, leuk om te zien, zie ik voor het eerst dat ze iets wat vervallen is weer helemaal opknappen. We roeien weer terug, ik laat de blaren nu ook werkelijk bij mezelf ontstaan. De koreaanse vrouw zingt mooi en hard door het dal wat koreaanse liederen. Ik met konische VN hoed op. Lachen dus... Bus terug naar Ha Noi en flinke file op de snelweg..net NL..haha
De dag erna duik ik de stad in op zoek naar een cooking class. Best zoeken maar uiteindelijk wel gevonden. De dag erna dus kokkerellen. Ook langs de diverse tour bureaus op zoek naar een ticket naar Laos. Heb wat zitten afwegen, echt goedkoop vind ik het niet. Maar de bus 24 uur vind ik geen optie en om nou voor de kosten eerst naar Bangkok te vliegen.. De prijzen varieren enorm, wel met een marge van 100 dollar...gekkehuis. Wandel naar het grote park in ander deel van de stad. Best ver.. Wil eigenlijk lunchen maar kan enkel maar cafes vinden met standaard de VN mannen aan de bar. Het is super langs het meer. mooi, zon, aangename temp in zon. Je kan merken dat de 'winter' eraan komt. De kracht is minder. Veel verliefde jonge stelletjes op diverse banken. knuffelen en soms een kusje, leuk om te zien hoe dat hier gaat. Ik strijk neer op een bankje en lees lekker weg. Ga zelfs nog even liggen om lekker te doezelen in het zonnetje. Ik klets nog wat met een man die zijn engels wil oefenen. Wilde nog naar een museum, maar eigenlijk te laat. Happie eten en wat internetten. In het hotel wat discussieren over dat ticket, hij wil het mij ook graag verkopen...ja, maar zijn prijzen...wat is inclusief...ik krijg er geen hoogte van.

Dagje erna redelijk vroeg de wekker. Snel ontbijtje en dan naar mijn kookcursus. Erg leuk. Vriendelijke vrouwelijke kok, goed engels, beter dan mij, want ik ken van al die groente en fruitsoorten helemaal niet de engelse woorden. Dat wordt nog lachen als ik dat eens thuis ga maken. We maken eerst spring rolls, mijn favorite, dus top en daarna vis a la stijl hanoi. Vis marineren, bakken, dan met groenten inrollen in rijstpapier en dopen in eigen gemaakt sausje. We moeten alles zelf snijden en voor de springrolls echt dun dus met zo een groot mes eens wat andere technieken geleerd. Ook naar de markt geweest om de spullen te kopen. Nou echt vers, de vis levend in kuipen, vlees gesneden en wel. Ze eten echt alles die VN'ers. Alles zelf opeten ook en pfff vol daarvan. Daarna boek ik mijn ticket, net te laat voor vlucht 24e, is vol, dus wordt 25e. Breng vervolgens een bezoek aan het history museum. Men, 25 jaar niet in museum geweest. Best aardig, maar veel heb ik er niet mee. S'avonds mak an, hapje eten en weer wat aan de internet..

Vervolg een dagje met inkopen doen. Eerst ticket ophalen en daarna struin in de stad af naar souvernirs. Inmiddels al aardig vertrouwd in de stad. Er zijn hier zulke mooie dingetjes, ik val vooral voor de schaaltjes van hout. Ben in Saigon in fabriek geweest. Proces van 1 maand, schuren, lakken, schuren, lakken, bewerken, sommige met eierschil, erg mooi. Ik vind het winkeltje waar ik 2 weken geleden al even was binnengeweest. Koop wat leuke dingen, ook voor ouders en broertje. Ohh ik voel het al..dat wordt weer schrikken bij het postkantoor. Best gezellig daar trouwens. 3 meiden goed engels, Eentje genaamd Le, en wat een plaatje zeg..Blijf daar tijdje hangen, krijg drinken en we eten een soort mandarijnen. Dan breng ik bezoekje aan meer in de buurt van mijn hotel. Even lekker in het zonnetje lezen. Plots komt er een meisje met ernstige brandwonden bedelen, met allemaal foto's, ik schrik ervan, durf haar amper aan te kijken en weet me niet echt raad. Ik geef ook niks, vond ze zelf volgens mij ook vreemd, ik dus ook en toch eigenlijk wel spijt van. Daarna breng ik weer een bezoekje aan de kapper. Nu voor een normale prijs. 30 ruggen. Toch wel lekker dat koppie, t lijkt wel te wennen. Misschien dat ik in Thailand toch wel standje 2 tondeuze erop zet. Kwam op straat engelsen tegen van excursie tempel. Ze bevelen me een visrestaurant aan. Die ga ik meteen maar opzoeken. Het is wel leuk, pan op het vuur met kolen eronder, deze staat op tafel en de vis pruttelt. Dan rijstnoodles erbij en groenten. Ze serveren enkel dit gerecht en niet goedkoop ook. Het schijnt zo druk en bekend te zijn dat ze je ook snel weer de deur uit kijken. Niet echt sympathiek..of ik zat bij de verkeerde :-)..een straat vol visrestaurants...

De dag erna verder met de inkopen, echt toerist. Nog even iets kopen wat ik vergeten was en dan op weg naar het postkantoor. Zo zware tas..Samen inpakken, 3 formulieren invullen, het riedeltje zijn we inmiddels bekend..en men, daar gaat weer een heleboel VN cash..
Het laatste dagje bezoek ik het Ho chi minh mausoleum, althans dat was de bedoeling. Hij is er niet, ligt in rusland n airco omgeving omdat het pand wordt gerenoveerd. Dicht dus, one pillar pagode ook..Strijk neer bij heel groot meer. Mooi en lekker relaxt. Vergeet de tijd en sta dan voor inmiddels gesloten museum van Ho Chi Minh...haha..In hotel word ik door de schoonmaak dames uitgenodigd om in het hotel te eten. Met een man of 10, aan tafel (waar ze ook op slape) allemaal personeel. Ook allemaal op de een of andere manier familie. Het vietnamees boekje doet hier wonderen. Ik krijg toch wel een goed kijkje achter de schermen. 50 dollar krijgen de meesten hier voor 7 dagen van 15 uur. Tja dat is het andere beeld wat je dus niet ziet. Ze hebben gewoon weinig en dat geeft dan ook wel een bevestiging van het beeld hoe ze hier met je omgaan. Wij hebben het in hun ogen. Ze willen ook allemaal een souvenier. Mijn mp3 speler, mijn schoenen, t-shirts. Het is toch wel sneu. 1 van die meiden leeft hier in het hotel, slaapt ook, haar zoontje wordt groot gebracht door Oma omdat ze het geld nodig hebben. Toch spontaan en energiek typetje. Ik heb nog een paar ton over en de meiden willen eigenlijk wel shoppen. Waarom niet, ik moet nog ballonnen hebben en die kon ik niet vinden dus go. Je merkt dat ze toch wel hopen dat je wat voor ze koopt en als de 1 een pakje aanwijst voor haar zoontje van 2..tja kopen. Dus sinterklaas mikey stopt de meiden in een nieuw pak, wat toys voor haar zoon en voor de zwangere een shirt als ie er over 2 maanden uit is. En ik heb mijn ballonnen..haha..In hotel aangekomen zijn ze enorm enthousiast. Ja, is toch wel ffies 2 weken werken wat ze gekregen hebben en die voldoening is goud waard...om daarna van de gasten te moeten horen waarom ik voor hun niks had meegenomen...tja, sorry, vrouw is zwak geslacht bij mikey :-D

• 25 Oktober 2007 - 10:09

Iris:

Ha smikey,

Leuk te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En we komen natuurlijk een keer VN bij je eten....
    Have fun
    Iribirie
    x

• 25 Oktober 2007 - 12:44

Andrea:

Hallo meneer de razende reporter!
    Heb je de publicatie rechten al verkocht? Wat een verhalen. Leuk. Inmiddels zal je dus wel in Laos zijn. Ben benieuwd wat je daar allemaal te wachten staat.
    Knuffel

• 25 Oktober 2007 - 18:04

Marco Van Der Spek:

wat een mooi leven heb jij toch.
    geniet er goed van.
    gr.marco en dianne

• 27 Oktober 2007 - 07:15

Arie Samantha:

Xin Chao Mikey,

Machtig avontuur hoor daar in het verre Vietnam. Sta er van te kijken wat je alemaal meemaakt en dat je ook het nodige niet uit de weg gaat... je zoekt het zelfs op, jesus man (wel supergoed van je)! Ben benieuwd of je nu in Laos een heel ander land en manieren/mensen gaat ontdekken (denk dat je dat best hoopt). Kan je je verhalen niet wat korter maken, kom ofwel te laat op mn werk 's-morgens of zit uuuuren achter de computer in de avond ;-) ;-)

HAVE FUN MIKE (en die vrouwelijke Herman de Blijker kokkie zag er goed uit)

Cam on, Hen Gap Lai
    xxx

• 29 Oktober 2007 - 12:48

Mevr Verkaik:

Hey Mike

Nou heb weer genoten van je verhalen, En is zeker niet te lang hoor ...laat me man maar kletsen..... Kom je het eens bij ons voordoen al die lekkere rijsthapjes? Hier alles goed verders wij hebben een weekje zeer burgelijk in een huisje gezeten op Centerparcs Duitsland met Aldwin en Natas en de kids... Dus echt burgelijk vergeleken wat jij allemaal mee mag maken!!
    Kjell herken je straks niet meer, nog eff en dan alweer 1 jaar... Nou ik kijk weer uit naar een nieuw verhaal uit Laos...

Kusje

• 29 Oktober 2007 - 19:16

Dick:

Sinterklaas mike hier komt het lijstje van joyce en nicole.Mike het zijn toch niet alleen maar vis gerechten.Kip vind ik toch lekkerder.Trouwens in het zonnetje zitten is er hier niet meer bij,het is weer somber nederlands weer.Heb met marco afgesproken dat we even langs komen.Sturen die vrouwen even een kuuroord in,komen wij bij jou even in het zonnetje relaxen.Hebben wij wel verdient.Mike het gaat je goed.groetjes uit alphen.