Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Michael Heer - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Michael Heer - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: mikey

Blijf op de hoogte en volg Michael

22 Oktober 2007 | Vietnam, Hanoi

Net lekker gegeten,dat blijft toch wel een feest hier. Heb inmiddels al heel wat van de kaart gezien dus toch weer nieuws ontdekken. Had nu Ha Cao met Lao Xao, met hier en daar nog een streepje op een letter... Soort van vlees, geen idee wat, maar ook niet over nadenken,stond niet onder hoofdstuk hond en kikker dus loopt wel los, met daarom heen gewikkeld de buitenkant van onze loempia en daarnaast gerecht spinazie gewokt met knoflook. Errug lekker. Ik word ook al een volleerd stokjes eter,zelfs de zware dingen kan ik al vasthouden. Moet enkel nog leren slurpen uit het kommetje en van het kommetje het rechtstreeks scheppen in mijn mondje.
Ik ben er wel pas achtergekomen dat ze voor ze beginnen de chopsticks uit een houder trekken deze eerst schoonmaken met een servetje...aha,dus dat doe ik nu ook maar.
Ook laatst garnalen gegeten helemaal intact en dan met soort deeg erom en krokant gebakken. En ook baby inktvisjes in deeg. Arie, hebben wij volgens mij ook gegeten op Tenerife...smullen hoor...
Dat tentje trouwens, als je goed kijkt, het ziet er niet uit, kon nu een blik op de keuken werpen. klein grauw hokje met wat pannen en vergieten, zakjes met groenten...Maar ja zij eten er ook,dus zit wel goed.
Zat tijdens het eten ook wat na te denken over mijn budget. Ben toch stier, het gaat best aardig. Afgezien van de kleding, die is trouwens eergister aangekomen, jippie, zij het wat verkreukeld...geen bijzondere uitgaven. oja, shit die camera...
anyhous, ik kom erachter dat dit ook de eerste vakantie is in lange tijd waarin ik niet ga stappen. Nu 2 keer disco gezien en enkele keer een bar, maar zeker niet elk weekend de hort op, helemaal niet zelfs. en dat scheelt toch wel in de kosten,enorm zelfs, men wat gaf je dan een geld uit. Het is zelfs elke dag weekend hier..
Zit ook amper aan de bier. Hele weken dat ik geen biertje nuttig. Ook rare ervaring, niet dat ik veel drink maar met vakantie pak je snel een biertje bij het eten.
Zelfs met de vrouwen houd ik het rustig...hmmm misschien heeft dat ook wel een andere reden :-p
Dwaal lekker af, verder met de stories..Het is net alsof ik zo tegen iedereen ffies kan kletsen dus ik ratel maar door.

Dagje na terugkomst Halong Bay relaxen overdag en s'avonds staat de volgende excursie alweer op het programma Sapa. Om half 9 beneden staan..ach wat internetten..het wordt 9 uur...kwart over 9..om 21:50 gaat de trein. Mannetje van hotel begint nu ook zenuwachtig te kijken. Plots word ik op een scooter gedropt. Die sjeest de stad door, knallen nog achterop andere scooter..zij het zacht..
belanden bij hotel waar ik aussie stel van Halong Bay weer tref en een NL dame Noortje. Worden in taxi gebonjourd die knalt naar het station.. kaartje en instappen..Ik 5 wagons verder dan de rest,dus welterusten, spreken elkaar morgen. In de coupe zit ik met Australier en Zuid Afrikaanse en Australische vrouw. Even nederlands oefenen..haha,wat klinkt dat grappig. De dames zijn lerares en voor 2 jaar uitgezonden om engelse te geven in...ik ben t vergeten..
Slaap niet echt lekker hoewel het bed langer lijkt in deze trein...
Om 5:30 maar eens info inwinnen waar we eruit moeten. 06:00 uur stappen we uit in Lao Cai wat tevens eindpunt van de trein is. Daar tref ik de rest weer en gaan we op zoek naar de gids. Uurtje met minibus,zit met Noortje voorin, zij is net afgestudeerd psychologe, interessant, maar wordt al snel diepgaand en soort van sessie met nare verhalen van vorig jaar...de rest verstaat er toch geen moer van...Aangekomen in mooi hotel scheiden onze wegen alweer want ik zit in andere groep. Ongelooflijk zoveel verschillende dingen kun je doen, 1 dag excursies lopen door 3 dagen heen, met homestay, trekking of niet...vandaar dat het allemaal zo chaotisch is,wat al snel blijkt want ik sta niet ingeschreven voor 3 dagen en voor home stay..regelen dus. ff buiten in hokjes douchen. Zo echt andere temperaturen, 18graden en het voelt fris! Volgens Mick zn stelling van Pythagoras zitten we toch op 2500 metertjes hoogte (ok,plattegrond). Krijgen gids met enkel 5 mensen. Gids, Dzing, 17 jaar, wat een plaatje en vloeiend engels, van toeristen geleerd zegt ze. Eigen klederdracht en wat een conditie en pittig, zeker en doortastend gevalletje. Met stel uit DL en Ierland (reizen al 3 jr de wereld rond) volgt een prachtige wandeling van 3uur door de bergen. Wat een uitzicht, beetje heiig, watervalletjes en zien hoe de locals leven. Zo is de aarde bedoeld. Groen, rustig en krachtig van uitstraling. Ik ken enkel het bospark met 150 zieke kastanjebomen. Dit is de aarde met al zijn eenvoud en zoals wij er op horen te leven. Gedachte schiet door me heen dat ik als klein jochie dat wandelen maar niks vond. Altijd piepen en zeuren..sorry pa en ma...wat is dit prachtig. Niks 3 baans ZOAB, betonnen complexen, otoootjes en een voortrazende economie met elk jaar een verwachting en verbetering van 3% groei en vooruitgang. Ok, ik zie wel tv en mobiel schijnt in de dorpjes ook te werken. kids spelen niet met playstation, van diverse planten en struiken vouwen ze diertjes en harten en figuurtjes. S'avonds gaan we met een aantal pooltje doen en leggen we een kaartspel dat Snap heet. Soort van 4 dezelfde verzamelen, dan je hand op tafel leggen en wie het laatst zijn hand erop legt heeft verloren.

De volgende dag worden we om 09:30 weer verwacht, grote kaplaarzen moeten we aantrekken voor weer een dagje trekking. Dit keer met bepakking want ik slaap niet in het hotel. Het leidt ons naar een mooi landschap, afdalingen, langs beekjes en glibberig..en wie gaat er weer onderuit met zn 2.00 meter...Langs de weg veel locals, de vrouwen die je van alles proberen te verkopen,tasjes, kleedjes...We krijgen ook indruk van dorpje en hoe de mensen leven. kleding maken, 1 jaar over een shirt..Alles is blauw, dat doen ze met de indigo plant die daar groeit..De lunch is langs een beekje. Gebouwtje met wat muren en golfplaten voor als het regent. Zelf je sandwich maken met komkommer, tomaat en ei. Mijn kleine teentjes hebben het slecht in die laarzen en ik ben dan ook blij als we om 15:00 uur het dorpje bereiken waar we slapen. Volgens mij heet het Lai Chao..Tal van huisjes waarin bedden staan en toeristen kunnen overnachten. Ons huisje kan er wel 20 kwijt. We zijn maar met zn 4en. Rustig dus, lees wat, kijk wat rond. We liggen in een dal,super natuurlijk die stilte en het uitzicht. We helpen met het snijden van de groente waarna er allerlei gerechten worden bereid, en dat met maar 1 gaspit.. ik snap het niet. Tal van mensen die steeds het huisje aandoen om hun zelf gemaakt spulletjes te slijten..je gaat ze gewoon negeren..erg.. Doen met ander huisje weer wat potjes snap, de verliezer moet aan de rijstwijn. De lokale bar heeft karaoke en de eigenaar is daar kennelijk helemaal wild van..hij schreeuwt het het dal in...vreselijk..
Half 11 de koffer in en slapie doen..oef maag rommelt.. Uurtje later word ik wakker met flinke krampen. In het pikkedonker buiten op zoek naar het toilet. Daar echt oorlog voeren...Terug het bedje in. t is fris,dus mooie zelfgemaakte deken om je lekker in te stoppen. Hier moet je trouwens onder de klamboe, malaria gebied, althans smeren, niet slikken. 2 uur later weer wakker, herhalen van het loslaten van mijn darm inhoud....hoe leeg kan een mens worden...
Uurtje of 8 wakker..men, voel me brak. Koppijn, eerst weer ffies op de pot zitten.. Weet niet wat het geweest is..Malaria...nee, incubatie tijd 7 dagen..hmm lezen...reizigersoorlog...bacterien uit water van bergen waar darmpjes verwende westerlingen nog geen immuunsysteem voor hebben opgebouwd..
Tank wat water en asperine. Rest trouwens nergens last van. ontbijt, flensjes, toch wel trek..met veel bananen..stopt lekker zullen we maar denken..
Zie toch wel tegen die wandeling op. Lichaam zegt me dat het wil snurken en geen inspanning. Dus regel voor mezelf een dorpsgenoot die me met de motorcycle naar Sapa rijdt..dan zijn ze wel handig! Boek hotel voor halve dag en hmm...lekker onder de dekentjes met boekie en slapen.
Neem wat rijst als avondmaal en dan uurtje met de bus terug naar Lao Cai waar de trein op ons staat te wachten..althans... Aangekomen word ik van het kastje naar de muur gestuurd, restaurants regelen namelijk de kaartjes voor de trein, welke weer agent spelen voor de tourorganisatie. Ik krijg een kaartje voor een hard sleeper..Wat! Daar heb ik niet veel geld voor betaald en had softsleeper in de info zien staan..ech niet met zijn 6en in zo een hokkie op een houten plank..Met mij erbij 1 bruine stinkende wagon daar... hmm hoeven in ieder geval de gordijnen niet dicht :-p Pech is dat ticket die ik had voor inwisselen kaartje zo onduidelijk is en ik ook geen brochure heb om hem mee voor zijn harses te meppen. We zijn daar bijna met 20 toeristen allemaal in hetzelfde schuitje.. Niemand doet wat . Zo een zin om me leeg te schijten op die eikel. Zijn nonchalante gedrag verraad dat ie de boel opzettelijk belazerd. Das nog eens makkelijk geld verdienen. Ik noem hem een toerist ripper en begin toch wel flink uit mijn dak te gaan waardoor ie nog 20 cm kleiner wordt. Ik ga maar weer zitten.. Ik ben nogal ego, bewustzijn he? en blijf piepen en zeuren dat ik eis dat ie een soft sleeper voor me regelt..Begon toch wel de staat te bereiken om hem op zijn bek te slaan. Dit gaat niet werken en eis 2,5 ton van hem dat ik het zelf wel regel. Die geeft ie uiteindelijk met trillende handjes..Tja en daar sta je dan met je grote mond en ego. Broek vol...van dat schorriemorrie..trein vol, dus geen ticket, in de avond, geen slaap plaats...Ik zoek hotelletje en regel nieuw ticket voor de dag erna...dagtrein express dus nog duurder ook..Probeer wat te internetten, maar na trachten uit te leggen met handjes en voeten dat zijn dns servers niet goed staan ingesteld en ik geen nl sites kan benaderen...geef ik de moed maar op en duik mijn kamer in...slapie doen...
Slaap wat uit, ticket halen. Heb express trein, niet dat ie sneller is, maar schijnt wat luxer te zijn. Ben om 20:00 uur in Ha Noi. Ontbijtje met smeerkaas en thee, nog niet hersteld. Neem 12u plaats in trein, wordt in andere coupe gedropt, wow. Super, mooie cabine, koning te rijk, helemaal alleen voor mezelf. Geniet van het mooie landschap afgewisseld met de rivier waar we parrallel aan rijden. Zie hoe de mensen leven hier. Goed te volgen want harder dan 50 gaat ie niet. Spoorbomen worden hier nog met mensen gesloten en overal zie je langs de route huisjes met mannetjes met vlaggetjes die het enkel spoor en soms een wissel bedienen. Hier hadden ze die HSL moeten neerleggen, meer nut dan bij ons. Ik lees wat, kijk wat, lees wat ander boek, muziekie aan, kijk wat, beetje doezelen. heerlijk ontspannen, uren vliegen voorbij. Ik krijg maaltijd, koude rijst met knakworst..ja..kon op station alleen maar chips vinden dus eten heb trek..20:30 arriveren we in Ha Noi. Half uurtje kijken ze niet op hier. Denk te lopen naar hotel, maar loop de verkeerde kant op..zelfs met gedetailleerde kaart..wie is hier nou de vrouw! Dus toch zo een knakker nodig en zijn motorcycle. Roept belachelijk bedrag, hup weglopen, irritatie stijgt alweer. Komt ander achter me aan. Ik roep redelijke prijs en merk dat er echt geen discussie met mij mogelijk is. Onderweg moet ik van hem langs de hoertjes en ik vertel hem in NL dat ie zelf maar zijn provisie daar gaat boom boom doen. Bij hotel toch nog over de prijs zeuren, weglopen. Jongen van hotel blijkt bezorgd (toneelstuk?) omhelst me en zei dat ie bang was dat er wat gebeurd was. Ik leg het uit, hij belt naar het restaurant dat tickets regelt en die zeggen dat t soft was mat dat ik mijn geld terug wilde. tuurlijk mij een kaartje geven van 1 ton en dan 2,5 ton terug geven..same same, but different (dat roepen alle VN'ers hier) zelfs t-shirts van...
Tuurlijk hij wordt zelf ook genaaid. Ffies internetten met thuisfront en dan bedje in.

Toch weer lang verhaal inmiddels. Heb nog wel wat andere dingen te vertellen, maar doe dat volgende keer. Zit al weer flink tijdje achter het schermpje. Ik heb inmiddels een ticket geboekt naar Vientianne Laos. Had wat rond gevraagd, prijzen varieren zo enorm. 100 dollar verschil is toch wel iets om nader te onderzoeken..maar door trage gedoe van ikke wel komende vluchten vol. Dus vertrek pas donderdag naar Laos. Nog wat dingetjes zien in Ha Noi. Voel me er inmiddels thuis en weet de weg te vinden. Ook toch nog wat souveniers kopen want ze hebben hier zulke leuke dingen..Dat hebben ze bij ons niet...gaat dus weer flinke rekening post kosten worden denk.

liefs vanuit laatste daagjes Vietnam

mike

  • 22 Oktober 2007 - 15:04

    Hans En Snja:

    geweldig ga zo door we genieten van je verslagen.gr en een knufffffff van de spekkies

  • 22 Oktober 2007 - 20:30

    Fred En Cisca:

    Hi Mike,
    Gelukkig, je bent er weer! We kijken echt uit naar je verhalen en moeten er vaak om lachen. Hebben het trouwens niet zo slecht in Nederland hè :-)
    Have fun!
    XXX Fred en Cisca

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 99
Totaal aantal bezoekers 35442

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 01 April 2016

dive into new zealand

22 November 2011 - 04 Januari 2012

Brazilie

Landen bezocht: