Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Michael Heer - WaarBenJij.nu Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Michael Heer - WaarBenJij.nu

Hue

Door: mikey

Blijf op de hoogte en volg Michael

10 Oktober 2007 | Vietnam, Hué

dag kijkbuiskindertjes..hier weer een verhaaltje van..wie vertelde dat ook weer..die uil toch...?..
anyhoes, ben inmiddels al dag in Ha Noi, lekker gezellig ,5 miljoen scooters om me heen en al aardig tureluurs van dus. Maar jullie hebben nog verhaaltje tegoed van 4 dagen Hue.
Ik wilde dus niet meer met de bus..maar t was te omslachtig andere manier.
Nog geen 4 uurtjes, redelijk relaxt..had beter in de bus kunnen blijven want het is laag seizoen..dus ik stap de bus uit..meteen 10 man om je heen, aan je trekken, willen je op hun scooter en naar een hotel brengen..ik nix voorbereid..kom op zeg, t is vakantie..
dus pak mijn lonely planet en roep maar wat..tjonge tjonge, alsof ik de man van froukje was geworden...aan me trekken gewoon...ik dus voor 50 cent achterop..en ja hoor..hij zou me welff een hotel laten zien..tuurlijk commissie he..dus NO, my choice Mimosa, you go!!!
Ik kom bij guesthouse Mimosa, zeer vriendelijke mensen, kleine kamers, maar kost ook niks, dus doe maar..moet toch weer wat sparen voor camera :-D
Eerst eens naar het postkantoor, die berg met zakken naar NL sturen..en pff wat een flater..precies dezelfde prijzen als in Hoi An..Lekker slim gierigaard met 35 graden zeulen met die zooi..dus inpakken, 3 formulieren insturen en hup pakketje op weg naar pappie en mammie..en flinke duit VN cash lichter..
Lunch in DMZ cafe, lekkere rock muziek, goeie pasta..echt daar krijg je behoefte aan na 3 weken rijst... Spreek wat jonge Aussies..kwamen ook uit Nha Trang, was 1 van die gasten door 4 hoertjes op scooter beroofd..zo gewiekst dat ze nog terug kwamen om zijn credit card in zijn broek terug te stoppen..camera weg en 500 dollar uit money belt..dus onder je broek zelfs...Stel je voor, 4 paar handen om je lijf, totaal onverwacht...in een flits en ripped with your clothes on..and no sex ook nog :-p
Verder t dagje relax gedaan. t is reis dag dus ook al doe je eigenlijk niks toch soort van moe..huhh ?
Dag erna met broer van eigenaar op de scooter naar diverse bijzonderenswaardigheden..is dat NL woord? Wij naar pagode in bos, waar monniken leven, niet slim op je slippers backpack mike..10 bijna keer op mijn plaat daar.. Zie ceremonie, mooi, maar zou dat toch niet trekken mijn leven lang elke dag...ik vind ze ook niet zo vrolijk kijken en vriendelijk... Alleen de gedachte al je leven lang geen sex ehh vrouw... Ruud, kun je het voorstellen nooit onze hobby uit te voeren..de tranen schieten in mijn ogen!!Ik probeer het ze ook maar niet uit te leggen ook en steek wierookje voor ze aan...zou dat trouwens verslavend kunnen werken dat spul? ohh heerlijk..Dan naar Tomb van een of andere keizer, mooie plek, met meertje, maar het bouwwerk is wel vervallen en de 3,5 dollar entree wordt zeker niet aan onderhoud besteed. zonde.. Toch wel lichtelijke irritatie want wil natuurlijk van alles weten maar gids kent amper engels en is meer taxi chauffeur.... Daarna naar pagode THien Mu, die bekend staat als het huis van Thich Quang Duc, kop op, die kennen jullie toch wel ?? dank voor de info lonely planet..De monnik die in 1963 zichzelf in brand stak om te protesteren tegen de regering. Zijn autoootje , soort mini, waar hij mee naar het plein reed staat er..en roest al aardig weg...Lunchen typisch VN style, maar soep zo heet, 2 cola en het lukt echt niet..dus laat ik staan. Daarna word ik echt soort van losgelaten in de citadel. Soort van vesting met daarbinnen een dorpje (forbidden purple city)waar de keizer leefde, zeg maar Naarden Vesting aan de A1, maar dan 50 jaar niemand geweest dus behoorlijk aangetast door mammie natuur, ook door oorlog en natuurrampen trouwens, hier iets hardere westerstormen dan in NL. Duhhh, zie ook kooikarpers, en veel, snel..camera..foto voor Dick..wat rare geluiden uit mijn camera...display blijft wit met zwart..aahhh memory card vol..sorry Dick.. Dan ritje door Hue stad (100.000 people) rijden stad uit en rijden een aantal km langs de rijstvelden en weilanden om uit te komen in dorpje. lekker zeg die rust, voel me meteen thuis. Hier staat de Thoan Toan brug..ofzo.. Overdekte brug geschonken door iemand maar kom niet echt achter het verhaal..tja, lekkere info he? Wel leuk om te zien hoe die mensen leven..alles loopt los, soort van koe, hebben andere kleur hier,maar denk wel dat t koe is...kippen, honden. Heb nog geen hond aan de lijn gezien hier trouwens..en allemaal tuurlijk hun territorium afbakenen... Hond staat hier trouwens op het menu, kikker ook, schijnt errug lekker te zijn...ik weet gelukkig het engelse woord dus skippen dit.
Hue is bekend om zijn DMZ zone, grappig..of niet. Gebruiken we ook in de firewall technologie tegen de hackertjes. Hier dus het echte gebruik, een zone van 70 km om vroeger het noorden van het zuiden te scheiden.. En het laat me niet los. Hoe zat het nu met die mannekes uit de Us of A hier toen ik nog minder was dan eitje...

Dus hier stukje geschiedenis...en als t te boring is dan zit er rechtsbovenin zo een rood kruisje..Ik kan t hier met niemand delen :-( en moet t ff lekker kwijt...
In de tweede wereldoorlog behoorde Vietnam tot de Fransen..Die rare smalle huisjes overal is franse architectuur..pfff..vreselijk.. In 1945, belangrijk jaartje voor ons, schopt Ho Chi Minh, leider van communistische partij (Viet Minh) de fransen terug naar dat stalen ding in Parijs.
Ho Chi Minh roept dan de onafhankelijkheid uit in Noord Vietnam en het land wordt dan verdeeld, het noorden is dan dus communistisch. Hele volksstammen verhuizen ook van Noord naar Zuid of andersom (mocht ook jaja). Het zuiden wordt beschermd door de verenigde staten want ze zijn bang dat het communisme overslaat naar het zuiden en het land dan een bedreiging wordt voor de wereld..Mijn bek viel open,waar heb ik dit meer gehoord, de bemoeials. Wie nou wie loopt te sarren wordt mij niet duidelijk maar op den duur breekt er dus oorlog uit tussen Noord, de Vietcong en Zuid, Amerika ondersteunt de troepen in het zuiden...zo lief...Maar die zuiden mannetjes zijn best bang, duiken met 1,50 meter lijffies lekker in kleine hutjes en holletjes dus laten al het werk over aan de amerikanen.haha...
Dat ze op hun pikkie getrapt zijn de U s of a en dan paar miljoen liter chemische wapens op het noorden dumpen tja...goes with the job...zeker gevoel van macht ofzo..
Het wordt een lange strijd, jaren zeg maar zoals Irak (oohhhhh) en het lukt de sterke brede kauwgomballen etende met playstation 3 voorziene stoere amerikaanse GI's niet om die kleine snelle VC mannetjes onder controle te krijgen. Dus jaren later, gosh wat herkenbaar..voert de publieke negatieve reactie en protesten in amerika zo een grote druk uit op de regering dat er om terugtrekking van 'onze' soldaten wordt geeist. Meneertje Nixon doet dan wat politieke bla bla, zoals wij ook wel kennen uit Den Haag, er worden wat akkoordjes getekent, kopietje voor iedereen. Land wordt dan herenigd en er komen verkiezingen. Was bijna zelfde akkoord als 20 jaar eerder maar anyhoes. En bizar, de amerikanen moesten zo snel weg dat ze niet eens hun spulletjes konden veilig stellen, en ze hun helikopters, tanken, basketbal velden, mc donalds en ander materieel maar in zee gedonderd hebben...
(bron: Mick Enc series versie 5, drs M Heer.)

zo... Na thuiskomst zit ik op kamertje, het weer is hier ook niet lekker, de kamer is vochtig en zelfs de kelder geur komt boven die van mijn natte stinkende sokken uit..Hier moet ik niet een week zitten. Ik vind het aardige mensjes maar voelt niet lekker. Slaap ook niet lekker, allemaal droompjes over beestjes...echt werkelijk. putje douche is dag erna open en ik geloof in spiritualiteit, maar niet uit het riool! dus er loopt hier iets..en t ding is gek, in mijn stink sokken een soort van oorwurm, maar dan factor 15 en lange sprieten...maar hij is banger dan ikke..dus pffiieuww..
Ik sta op, tijd om te vertrekken hier, heb ook geen uitzicht, ja raam, maar 10 cm daarachter een op zijn vietnamees gemetselde muur.. Had ook al gekeken naar ander hotel..dus go.
Nieuwe hotel super, spulletjes uithangen en airco aan om vocht eruit te halen. T is slecht weer dus dagje wat lezen en men, wat een slaap..lekker slapie..lezen..slapie.
Dag erna vroeg op..zo echt uitgerust.. hihi..lucht klaart op, jippie... Stad in, op zoek naar iemand die mijn camera kan maken..dus niet.. Kijk of ik nog excursie zal doen...nee. Onderweg tal van mensen die biertje met me willen drinken en praten..yeah right, had die Fransman al vertelt en dan is plots hun vrouw jarig of je ffies een fles wijn voor ze wilt komen..dus nee geen zin in..leave me alone!! Ander wil me gejatte camera verkopen en tja..doe ik dus niet aan mee he... DUS boek vlieg ticket voor dag erna op naar Ha Noi. Bel even naar lief meisje in NL om haar met haar verjaardag te feliciteren :-D..ze is verrast..leuk.. Ondertussen begint het weer te regenen...Geen strand dus. Dan maar op zoek naar nieuwe schoenen, want die oude, men wat is er gebeurd, daar leg ik het vliegtuig mee lam! Ook maar slippers met profiel. Ga hapje eten in favoriete restaurant. eerlijk ik ben gewoon lui, zit 5 stappen van hotel. Werkt daar serveerster die Engels studeert en ze had me gevraagd te helpen met een engels werkstuk over de toekomst en hoop van Vietnam. Dus 2 kantjes met onderwerpen voor haar uitgeschreven, wat uitleg en kletsen, lekker happie eten en toen relaxen. Heb ook satelliet ontdekt en goede film gezien...
Inmiddels dus in Ha Noi. Morgen vertrek ik voor 3 dagen naar Halong Bay, erg mooi, op boot slapen, daarna Sapa paar dagen, dus duurt ffies denk voor volgende verslag. Blijf hier denk ook wel 1,5 week hangen, leuke dingen te zien en wil toch echt nog kook cursussie gaan doen..
liefs mike

  • 10 Oktober 2007 - 12:33

    Samantha :

    Hoi Mike

    Wat een spannend verhaal weer!!

    Staat je erg goed je nieuwe aangemeten pak, wat me steeds wel opvalt is dat je best constant op je hoede moet zijn want ik zou denk niemand vertrouwen?

    Hoop dat jij dat niet zo voelt want dat zou een stukje minder zijn... Je was gevallen toch alles goed gekomen met je ruggie? Massage doet wonderen ...

    Hier komen de sinterklaas dingen alweer in de winkels , mis je al een lekker stuk chocolade van Verkade of een heerlijk bakkie koffie?

    Horen je weer graag, geniet er maar weer van !!

    Gr Samantha en de rest van de Fam.

  • 10 Oktober 2007 - 17:44

    Dick:

    wat nou sorry.Als je er toch van plan bent om er nog 1.5 week te blijven ga je er nog maar een keer heen en maak je die fotoos.Zou ik ook voor je doen als ik daar was en een mooi vrouwtje op de foto zou zetten en de memory kaart zat vol.Wat die geschiedenis betreft met de muis skrol je zo naar beneden.Was niet mijn beste vak geschiedenis.Kijk uit naar je volgende verhaal,maar skip die geschiedenis.Word je niet vrolijk van.Succes met je camera.groetjes dick sil en de kids.

  • 11 Oktober 2007 - 07:31

    Wendy:

    Nou eigenlijk vond ik de geschiedenis wel interessant. Nooit precies geweten hoe het nou zat.

    Maak nou voor Dick even een foto van een paar kooikarpers. Desnoods ergens anders (dat vertel je er gewoon niet bij hihi). Sorry Dick ik zit je maar te plagen.

    Ik kijk nu al uit naar jouw kookkunsten wanneer je terug komt. Ik verwacht natuurlijk dat je dat een keer gaat demonstreren. Als je me maar geen hond voorzet.

    Liefs Wen

  • 13 Oktober 2007 - 00:28

    Mooi Verhaal.nl:

    Je schrijven is fascinerend en meelevend. Het geeft mij het gevoel dat ik daar ben. Dat is ook de intentie meen ik.

    Wat is de reden dat je daar naar toe bent gegaan, vraag ik me af.? Wat wil je leren? Iets van de geschiedenis of iets van jezelf?

    Je zou in ieder geval zo een baan kunnen krijgen voor verslaggever!! Dat staat vast. Het valt niet mee om te schrijven over dat geen wat je ziet en meemaakt. Dat doe je goed.

    Ik vraag me steeds af, telkens als ik het weer lees, wat vind je er zelf van, wat doet het met je.? De geschiedenis, de cultuur en je eigen reis? Dat geef je niet echt weer? Is het iets dat ieder mens zou moeten doen, vind je dat iedereen dit kan.?Wat was de reden van je vertrek?

    Waanzinnig je verhalen en ik blijf je volgen..
    Succes met alles wat je doet en wat je wil vinden daar en ik zal je energie sturen voor dat geen dat je daar zoekt.

    anononiem.


  • 14 Oktober 2007 - 13:45

    Milco,rudy En Lesley:

    mike, leuke verhalen ouwe!
    wij zijn nu in heu en hebben vandaag dingen gedaan die jij hebt gedaan. morgen op de motor achterop, via wat watervallen waar je in kan zwemmen, naar hoi an. onze sites zijn milcopot.waarbenjij.nu en lesleylas... veel plezier met de rest man,

    Gr. Rudy, Lesley en Milco

  • 15 Oktober 2007 - 08:15

    Ellen:

    Xin Chao globetrotter!

    Wat een geweldige verhalen heb je toch. Ik bewonder je enorm dat je alles toch maar ff in je uppie onderneemt. Ik denk dat ik niet voor mezelf spreek als ik iedere keer weer uitkijk naar je belevenissen. Leuke foto's trouwens, dat korte koppie staat je goed en je nieuwe pak ook!

    Have fun!

    Liefs,

    Ellen

  • 15 Oktober 2007 - 18:05

    Andrea:

    Hola Señor de Uil!
    Wij hier in Holand wederom verrast met een fantastisch mooi weekend. Jeeeh, het leek de Klaverstraat wel op het stand. Moest echt aantal km maken om een beetje in rustiger vaarwater terecht te komen. Hoop met heel mijn hart dat jij op dat water daar ook wat Oosterse rust ervaart! Wil toch nog wel graag wat kanttekeningen plaatsen op jouw kritische VS geluiden. Noord Vietnam was destijds een communistische dictatuur. Een regime waarvan wij niet eens begrijpen hoe dat is om daar in te leven. De angst was natuurlijk dat via het domino effect dit over zou slaan naar Cambodja en Thailand. Kennedy was de eerste die zich daar druk om maakte.
    Wat het effect was voor Cambodja is iedereen denk wel bekend. Tranen met tuiten gehuild met de Killing Fields....
    Dat daarna Johnson en ik geloof Nixon er een potje van gemaakt hebben zit volgens mij weer in die walgelijke eigenschappen van de mens. Macht, corruputie etc. De intentie van Kennedy was destijds de juiste maar zie dat maar op de goede manier uit te voeren. Weinig mensen die met macht en geld kunnen omgaan. Het zijn alleen de sterke benen die de weelde kunnen dragen, laat staan het hebben van macht. Wil niet negatief zijn alleen maar realistisch. Dit is het grote speelveld, maar vertaald naar je eigen kleine wereld komt het op hetzelfde neer.....
    Geniet grote broer van al het kleine en warme wat je tegenkomt.
    Abrazo fuertisimo!

  • 17 Oktober 2007 - 06:25

    Marco :

    Hey Mike!

    Wat een meeslepende verhalen. Het is net of ik daar zelf rondloop! Helemaal geweldig man. Misschien moet ik er ook maar even tussen uit, stoppen met werk en studie :) haha...

    Heb je nog geen heimwee? Ik hoop het niet, want het is ook nergens voor nodig. Je mist hier niks in het koude kikkerlandje.

    Enjoy en tot later!!

    Marco

  • 20 Oktober 2007 - 06:27

    Teuntje:

    Ha, die Mike!

    Oh sommige dingen die je schrijft zijn zo herkenbaar!Ondanks mijn ietwat kortere bezoek aan Azië, krijg direct een glimlach op mijn gezicht. Geniet er maar lekker van want hier wordt het steeds kouder, brrr al weer tijd voor een winterjas. Vandaag viert Sanne haar 6e verjaardag dus ben druk aan het bakken. Hoop snel weer wat van je te lezen, toch erg fijn zo'n teken van leven van je.

    Groetjes, Teuntje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michael

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 35436

Voorgaande reizen:

05 Februari 2016 - 01 April 2016

dive into new zealand

22 November 2011 - 04 Januari 2012

Brazilie

Landen bezocht: